Akira(1988)

2019. In de door anarchie en verval bedreigde mega-metropolis Neo-Tokyo zijn de motorduivels Kaneda en Tetsuo in een voortdurende, explosieve bendeoorlog verwikkeld met de rivaliserende Clownsbende. Tetsuo blijkt een vernietigende gave te bezitten die hij niet goed in de hand weet te houden en die, onder het toeziend oog van leger en wetenschap, zal leiden tot de totale destructie van Neo-Tokyo.

AKIRA is een overdonderende bioscoopervaring die geen enkele Schokkend Nieuws-lezer mag missen, te meer daar de film op video toch wel het een en ander aan kracht inboet. De zeer gedetailleerde panoramische beelden van Neo-Tokyo horen in de eerste plaats thuis op het grote doek.

De thematiek en plot van AKIRA mogen voor de westerling even vreemd en exotisch zijn als de prachtige muziek van de film, er is wel degelijk goed over nagedacht. Zo wordt het Japanse trauma als gevolg van nucleaire destructie (zie ook de GODZILLA-films) in AKIRA op meerdere niveau’s verwerkt. Naast de paddestoelexplosies is er ook de dubieuze rol van de wetenschapper die alleen maar geinteresseerd is in experimenten en informatie en daardoor de consequenties van zijn handelen compleet uit het oog verliest. Op die manier ontstond ook de H-bom.

De film werd in Londen uitgebracht ten tijde van een grote Japan-manifestatie en kon daardoor in een breder cultureel en artistiek verband worden geplaatst. Misschien dat het gebrek aan een referentiekader en het feit dat de film hier in de Engelstalige versie draait er debet aan zijn dat AKIRA door de Nederlandse pers en het publiek wat lauwtjes werd ontvangen. Toen ik de film zag, verliet men zelfs mopperend de zaal!

Wie iets verder kijkt dan zijn neus lang is, ontdekt dat de tekenstijl van AKIRA veel gemeen heeft met het werk van Hokusai, Japans grootste prentkunstenaar. Met name de gaswolken en waterbaletten refereren aan diens beroemde tsunami’s (vloedgolven). En wie Otomo van ziekelijke verheerlijking van geweld beschuldigt zou eens naar het Amsterdamse Van Gogh Museum moeten gaan. Daar is tot 28 juni, onder de titel Beauty & Violence het werk van de negentiende-eeuwse prentkunstenaar Yoshitoshi te zien. Deze tentoonstelling leert ons dat AKIRA bij een eeuwenoude Japanse traditie aansluit, die van het zoeken naar schoonheid in geweld. Vooralsnog lijkt de ontvangst van AKIRA in Nederland dus het best omschreven te kunnen worden met het oerhollandse gezegde ‘Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.’

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #1, juni 1992.

1 juni 1992
    Akira