Piranha 3DD(2012)

Regisseurs die na de aftiteling van hun film nog even een rijtje bloopers inzetten, hebben waarschijnlijk zelf ook het gevoel iets goed te moeten maken. Ga je schamen, John Gulager!

Een betere illustratie van het verschil tussen een degelijke regisseur die met een vette knipoog een B-filmscenario attaqueert en prutswerk, is recent niet voor handen geweest. Alexandre Aja leverde twee jaar geleden in PIRANHA 3D precies wat John Gulager nu alleen maar belooft: leuke, bloederige pulp die af en toe nog spannend is ook. Gulager won in 2004 een filmtalentenwedstrijd en kreeg daarmee FEAST van de grond. Na twee direct-to-dvd sequels met de ondertitels ‘Sloppy Seconds’ en ‘The Happy Finish’ en deze 3D vissenmeuk lijkt zijn creativiteit definitief uitgeput. Leuker dan de trailer wordt het niet. PIRANHA 3DD is angstaanjagend dom.

Ver van Lake Victoria, het meer waar de slachting in 2010 plaatsvond, bevindt zich het Big Wet Water Park. Maddy (Danielle Panabaker) is mede-eigenaar, maar de dienst wordt er uitgemaakt door de gluiperige Chet (David Koechner). Chet heeft bedacht dat naakt meer gasten naar het bad zal lokken en heeft daarom de lifeguards vervangen door Russische strippers. De ‘Adult Pool’ is voorzien van een ‘cootchy-cam’. Chet is er helaas ook verantwoordelijk voor dat de prehistorisch piranhasoort uit de vorige film zijn weg heeft weten te vinden naar dit tropische zwemparadijs vol lekkere hapjes. Hoe? Hij pompt ze op uit een ondergronds meer. Bovendien komt Christopher Lloyd nog even uitleggen dat deze soort toevallig óók van chloor houdt. Maddy merkt al snel dat ze steeds minder zomervrienden overhoudt.

Scenarioschrijvers Joel Soisson, Marcus Dunstan en Patrick Melton hadden helemaal niets te maken met PIRANHA 3D, maar helaas alles met o.a. DRACULA 2000, HELLRAISER: REVELATIONS, HOLLOWMAN II, SAW IV t/m VI en de eerder genoemde FEAST-films. Mannen van het formulewerk. Voor een franchise die draait om bijtgrage visjes en siliconen zou dat een prĂ© kunnen zijn. Helaas zijn ze erin geslaagd niet Ă©Ă©n leuke, enge of zelfs maar logische aanvalsscĂšne te bedenken voor PIRANHA 3DD. Of zouden er mensen zijn die wĂ©l geloof hechten aan het busje-raakt-te-water-en-Travis-zit-met-sex-handboeien-vastgeketend-terwijl-de-piranha’s-aanvallen-en-Ashley-is-natuurlijk-het-sleuteltje-kwijt-scenario? Waar leven de zestienjarigen die nog Ă©cht moeten lachen om een vis in een harige reet?

Gulager brengt dit alles, en mĂ©Ă©r, zĂł chaotisch in beeld, dat vaak nauwelijks te volgen is waarom, pakweg, twee meiden het ene moment in het water liggen waar ze door de visjes worden aangevreten en het volgende moment gillend op de pier staan. De bloedige effecten zijn razendsnel voorbij of lelijk digitaal. De cameo’s van Gary Busey en Ving Rhames (“I’m not afraid of some punk-ass water.”) leveren een korte glimlach op, maar zij doen niet lang mee. En tegen de tijd dat Rames zijn snelvurende beenprothese mag inzetten is Gulager al zo onhandig geweest met een totaalshot te verklappen hoe klein dit zwembad eigenlijk is en hoe onwaarschijnlijk het is dat niemand tijdig aan de kant heeft weten te komen.

Van wie kan de redding dan nog komen? Baywatch David Hasselhoff? Áls The Hoff al bereid is geweest tot serieuze zelfspot, dan bewijst het uitblijven van de lach opnieuw dat de makers van PIRANHA 3DD écht ieder schot voor open doel hebben gemist. In het afvoerputje met deze film. Te vrezen valt alleen, dat daar de volgende Piranha-film al op ons wacht.

Di: Paradiso (NL: 14 juni, B: augustus) Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 13 juni 2012.

13 juni 2012
    Piranha 3DD