The Divide(2011)

Een kernramp vernietigt New York. Dat is op zich al erg genoeg, maar in Xavier Gens’ apocalyptische THE DIVIDE beginnen de verschrikkingen pas echt wanneer acht overlevenden samenkomen in een kelder onder een appartementencomplex.

Geheel geïsoleerd van de buitenwereld moeten ze het in hun nieuwe microsamenleving met elkaar zien uit te houden, en zoals William Goldings roman Lord of the Flies ons al leerde: in zo’n situatie veranderen beschaafde mensen al snel in egoïstische, moordlustige beesten. De spanning tussen de personages is al te snijden voordat de kelderdeur goed en wel is afgesloten. Nog geen half uurtje zitten ze met elkaar opgescheept of de eerste doodsbedreigingen zijn reeds uitgewisseld. En dat het niet bij dreigementen blijft, zal voor niemand als een verrassing komen.

Regisseur Xavier Gens (lees hier het interview dat Schokkend Nieuws met hem had) heeft weinig vertrouwen in de menselijke soort, dat mag duidelijk zijn. Misschien té weinig: zouden echte mensen in een stressvolle situatie werkelijk zo snel naar de hakbijl grijpen als de personages in THE DIVIDE? Beschaving is voor Gens een dun laagje vernis, dat zonder moeite weg te krabben valt: een overdreven pessimistisch beeld, dat het bovendien moeilijk maakt ons te identificeren met de personages. We kijken niet naar geciviliseerde mensen die langzaam veranderen in gewelddadige agressievelingen, maar naar gewelddadige agressievelingen die veranderen in  krankzinnige monsters. Halverwege THE DIVIDE denk je: kan dit nog verder escaleren? En dan wordt het allemaal nog tien keer erger.

Wie bereid is mee te gaan met Gens’ nihilisme, heeft aan THE DIVIDE een venijnige en beklemmende horrorthriller. Michael Eklund en Ashton Holmes spelen even karikaturale als angstaanjagende schurken, die de spanning regelmatig hoog op doen lopen. Interessanter zijn de personages die te midden van alle gekte hun redelijkheid nog enigszins weten te bewaren: Michael Biehn maakt een sympathieke antiheld van conciërge Mickey, die zichzelf direct als leider van de groep aanstelt, maar niet over de capaciteiten beschikt het zooitje ongeregeld in toom te houden. Lauren German speelt Eva, een kwetsbare jonge vrouw die voortdurend probeert het beste te maken van de verschrikkelijke situatie waarin ze zich bevindt. Waar de overige personages zich al snel comfortabel voelen met hun nieuwe identiteit als beestachtige overlevers, is zij het enige baken van hoop voor de mensheid. Een noodzakelijk lichtpuntje in zoveel duisternis.

Di: DFW (NL: 17 mei, B: 16 mei) Copyright Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 16 mei 2012.

© Julius Koetsier
16 mei 2012