Real Steel(2011)

Een robot-knokfeest met humor en een hart. Het kán dus wel. DreamWorks en Hugh Jackman geven REAL STEEL dat, wat aan drie delen TRANSFORMERS zo ontbrak.

Verwacht geen grote, inhoudelijke verrassingen van deze Disney-familiefilm: REAL STEEL gaat over de sympathieke nietsnut Charlie Kenton (Hugh Jackman) en zijn zoontje Max (Dakota Goyo) die samen een oude gevechtsrobot oplappen en daarmee het wereldkampioenschap robotboksen trachten te winnen. Max was nooit een erg goede vader voor Max, maar het avontuur met de wandelende schroothoop die ze Atom noemen, zorgt voor toenadering.

Warme familiegevoelens dus in de finale, maar voor het zover is moet er een paar ton plaatstaal verbogen worden. REAL STEEL, zeer losjes gebaseerd op een kort verhaal van sciencefictionschrijver Richard Matheson (I AM LEGEND, THE INCREDIBLE SHRINKING MAN), speelt zich af in het jaar 2020. Boksen is tegen die tijd een sport die alleen nog door robots beoefend wordt. In hoog tempo zien Charlie, Max en de aantrekkelijke mecanicien Bailey (Evangeline Lilly) imposante vechtmachines aan zich voorbij trekken met namen als Ambush, Noisy Boy, Midas (met Tomahawk-kapsel!) en Twin Cities. DreamWorks ontwierp diverse geslaagde robots die vervolgens in de ring vonkend en brullend uit elkaar getrokken mogen worden.

Dikke pret dus. En de openingscène spreekt meteen tot de verbeelding. Robot Ambush moet het tijdens een rodeo opnemen tegen een enorme zwarte stier. Het beest laat geen moer heel van de robot. Met dergelijk knokpartijen zal REAL STEEL het jonge TRANSFORMERS-publiek aanspreken, maar de actie wordt wel veel beter geregisseerd en gedoseerd. Jackman zorgt als onvolwassen vader voor de grappen. De scènes waarin Max de enorme Atom bokslessen geeft, doen denken aan de kleine John Connor en zijn cyborg in TERMINATOR II: JUDGEMENT DAY. En, juist omdat de personages zo innemend zijn, valt er uit te kijken naar een spannende finale à la ROCKY of THE KARATE KID. Zal Atom de regerend wereldkampioen robotboksen aan barrels slaan of uiteindelijk zelf kortsluiting maken?

Natuurlijk valt er wel wat af te dingen op het verhaaltje of op enkele karikaturale personages en het gaat een beetje te lang door, maar dit is degelijk vakwerk. De onderdelen passen netjes in elkaar. Alles loopt gesmeerd. REAL STEEL drukt op de juiste knoppen.

Di: Disney ( NL: 3 november /  BE: 30 november). Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 6 november 2011.

6 november 2011
    Real Steel