Wrecked(2010)

Je hebt van die dagen dat je niet helemaal lekker wakker wordt. In WRECKED spant Adrian Brody de kroon: hij ontwaakt in een autowrak ergens in een bos, is gewond en zit vast. Zijn enige gezelschap is een man met een gebroken nek. Hij heeft geen flauw idee hoe hij daar is gekomen. Sterker: hij kan zich zelfs niet herinneren wie hij is. Als hij probeert weg te komen, wordt langzaam duidelijk wat er is gebeurd. Maar misschien had hij het liever niet geweten. Goeiemórgen…

WRECKED is de eerste lange film van regisseur Michael Greenspan, die eerder met scriptschrijver Christopher Dodd aan twee korte films werkte. Hun tweede, vooralsnog titelloze, lange speelfilm komt volgend jaar uit. En ook daarin speelt Brody (tevens één van de producenten van WRECKED) weer mee.

WRECKED steunt volledig op het acteertalent van de hoofdrolspeler, die against all odds een weg terug moet vinden naar de bewoonde wereld. Vergelijkingen met het recente 127 HOURS en BURIED zijn snel gemaakt. Hoewel Brody’s personage fysiek veel meer meemaakt, voelt WRECKED zelfs nog een tikje trager aan,

Vooral het begin van de film is indringend: Brody acteert zo overtuigend dat je niet alleen zijn eenzaamheid, verwarring en wanhoop voelt, maar bijna ook zijn pijn. Het lijkt erop dat de acteur de vrije hand heeft gekregen en dat de regie een stapje terug heeft gedaan. Door deze aanpak is WRECKED niet zo strak geregissserd als bijvoorbeeld 127 HOURS, maar voelt wel rauwer en behoorlijk echt.

Hoewel, is alles werkelijk wat het lijkt? Bij een dergelijke beproeving is het niet verwonderlijk dat iemand er mentaal niet helemaal ongeschonden uitkomt. Gebrek aan slaap, water en eten werkt hallucinerend, verder in de hand gewerkt door het geheugenverlies en de eindeloze tocht. Het opvallend stille bos lijkt zich om de man heen te vouwen en geeft vorm aan zijn verleden, angsten, verwachtingen en hoop. Brody worstelt zich hardnekkig en op indrukwekkende wijze door het bos en de film. Hij maakt van WRECKED een meeslepende puzzel, maar niet voor mensen met een korte aandachtsspanne.

Di: Universal (vanaf 2o oktober op dvd en blu-ray). Copyright Henriëtte Poelman. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 21 oktober 2011.

© Henriëtte Poelman
21 oktober 2011