Cowboys & Aliens(2011)

Een man komt bij in de woestijn. Letterlijk a man with no name, want zijn geheugen laat hem in de steek. Wie ben ik? Hoe ben ik hier verzeild geraakt? En wat doet die rare metalen band om mijn pols? Vragen die voorlopig onbeantwoord blijven. Een groepje morsige premiejagers verschijnt, ziet de polsband en meent met een ontsnapte gevangene van doen te hebben. Tot hun pech blijkt onze held één ding níet vergeten. Hoe hij in zijn eentje een overmacht aan gewapende tegenstanders moet uitschakelen.

Aldus begint, en nog veelbelovend ook, COWBOYS & ALIENS, een film waarvan de titel weinig aan de verbeelding overlaat. Maar het verrassende is dat regisseur Jon Favreau (van de IRON MAN-films) ruim de tijd neemt voordat hij de strijd tussen de twee Hollywood-constanten in alle hevigheid laat ontbranden. Eerst volgen we de nog naamloze cowboy (Daniel Craig) naar zo’n westernstadje waar de clichés van het genre, als betrof het een themapark, keurig voor de kijker worden uitgerold. Zo moet de gemeenschap zich de pesterijen laten welgevallen van het verwende zoontje (Paul Dano, THERE WILL BE BLOOD) van de plaatselijke grootgrondbezitter Woodrow Dolarhyde (Harrison Ford). Het kereltje knalt er lukraak op los, vernedert de verlegen salooneigenaar (Sam Rockwell), en dat alles tot ergernis van de goedwillende maar machteloze sheriff (westernveteraan Keith Carradine) die natuurlijk kantoor houdt in een makkelijke stoel op de veranda van de plaatselijke nor. De komst van de naamloze en onverschrokken lonesome cowboy past naadloos in dat stramien, net zoals de aanwezigheid van de enige vrouw ter plaatse (Olivia Wilde, TRON: LEGACY) die geen sloof en geen hoer is en dus voorbestemd tot de rol van love interest.

En dan gooit Favreau de regels in ̩̩n keer overhoop door de aliens in hun retro aandoende vliegmachines het dorp te laten aanvallen. In de wereld van Michael Bay en iedere andere door blockbuster-testosteron opgezweepte regisseur zou nu alle gewicht komen te liggen op de met een eindeloze reeks explosies en slachtpartijen opgerekte strijd. Favreau besteedt zijn aandacht echter liever aan het stap voor stap onthullen van de menselijke (of juist buitenaardse) kantjes van personages die aanvankelijk in overzichtelijke zwart-wittegenstellingen tegen over elkaar werden geplaatst. Bovendien blijft het op een graphic novel gebaseerde COWBOYS & ALIENS een echte western, compleet met posse ̩n Indianen. Dat de sciencefictionkant van de film daar enigszins onder te lijden heeft Рhet uiteindelijke gevecht tegen de buitenaardse goudzoekers (!) behoort niet tot het sterkste deel Рrekenen we Favreau en zijn vijf (!!) scenaristen dan maar niet al te zwaar aan. COWBOYS & ALIENS bewijst dat niet ieder popcornconcept bij voorbaat als rommel hoeft te worden afgeschreven.

Di: UPI (BE: 24 augustus / NL: 25 augustus). Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 22 augustus 2011.

22 augustus 2011
    Cowboys & Aliens