The Last Horror Movie(2003)

‘Me evil, you good’, zegt de man die je ineens persoonlijk toespreekt vanaf de horrorvideo die je net gehuurd hebt.  Hij weet het dondersgoed. Maar zit hij ermee? Welnee, hij vindt het veel te leuk om je deelgenoot te maken van zijn eigen real-life horror.

THE LAST HORROR MOVIE begint allesbehalve veelbelovend. Elk slasher-cliché wordt er doorheen gejaagd in de eerste vijf minuten: een radiobericht over een ontsnapte moordenaar op Halloween; een serveerstertje alleen in een Amerikaanse diner; aan de telefoon haar kind dat bang is in het donker. Mama komt zo thuis. Even kijken waar dat rare geluid toch vandaan komt. Hopla, daar is de man met het grote mes. Wij, kijkers, vragen ons af of we het einde van deze film wel gaan halen.

Maar dan verschijnt Max ineens in beeld. Een aimabele man, met een keurig Engels accent, die zich verontschuldigt voor het onderbreken van je film. Nou ja, verontschuldigt? Hij heeft iets over die weinig belovende slasher heen getaped en wat hij te bieden heeft is veel spannender. Je wilde toch iets engs zien?

THE LAST HORROR MOVIE is een opnieuw uitgebrachte Britse  low-budgetfilm uit 2003 en bestaat grotendeels uit Max’ persoonlijke videodagboek waarin hij je de moorden laat zien die hij pleegt, veelal voorafgegaan door bloederige martelingen. Het mockumentary-gegeven is niet helemaal origineel, denk aan het Belgische C’EST ARRIVE PRES DE CHEZ VOUS uit 1992, maar Kevin Howarth is effectief als arrogante seriemoordenaar  en zijn megalomane monologen zorgen voor wat zwarte humor tussen de gruwelijkheden door. Ter afwisseling filmt hij ook nog etentjes met familie en vrienden, die denken dat ze gefilmd worden voor een arthouse-project. Maar ook die etentjes worden langzaamaan steeds luguberder…

Niet helemaal duidelijk wordt in welk jaar THE LAST HORROR MOVIE zich precies afspeelt. Videobanden huren doen we allang niet meer, en zelfs voor een film van bijna tien jaar geleden komt het idee van iemand die zijn eigen snuff movie over gehuurde videobanden opneemt wat gedateerd over. Spannend is het wel, zeker als je doorkrijgt waar de film heengaat.  Het einde zorgt zelfs even voor kippenvel. Misschien is het maar goed ook, dat de dagen van video voorbij zijn. Er zal maar iemand op ideeën gebracht worden.

Di: Video Film Express. Copyright Marjan Westbroek. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 6 augustus.

© Marjan Westbroek
6 augustus 2011