Nude Nuns with Big Guns(2010)

Is het de straf van God? Het zit de katholieke kerk de laatste maanden niet mee, met alle schandalen rond priesters die hun handen niet thuis konden houden. Ergens is het niet meer dan verdiend dat de kerk er in NUDE NUNS WITH BIG GUNS zo slecht vanaf komt. De makke is alleen dat de onschuldige kijker er ook mee wordt opgescheept.

De tagline van de film klonk zo leuk: ‘This Sister is One Bad Mother’. Zeker in de gewelddadige wereld van de exploitationfilm is een vleugje ironie nooit weg. Het vervelende is dat van die ironie in NUDE NUNS WITH BIG GUNS elk spoor ontbreekt en daardoor soms zelfs ondraaglijk wordt. Wat te denken van een scène waarin een brede neger een hoogbejaarde non verkracht? Noodzakelijk  voor de rest van het verhaal is het niet en het zorgt er alleen maar voor dat je je als kijker knap ongemakkelijk voelt.

Regisseur Joseph Guzman maakt met NUDE NUNS wel een interessante combinatie van nunsploitation en slasher. De film vertelt het verhaal van de getraumatiseerde jonge non Sarah die wraak neemt op alles en iedereen nadat ze na een drugsdeal is  gedrogeerd en verkracht. In tegenstelling tot veel collega-seriemoordenaars maakt Sarah alleen gebruik van de brute kracht van pistolen en geweren – niet de meest creatieve manier om toekomstige slachtoffers te lijf te gaan. Nunsploitation ging in de regel over een sadistische moeder-overste die het leven van haar nonnen tot een hel maakte. Wat dat betreft is NUDE NUNS  uniek.

Maar dat is helaas niet synoniem met boeiend. NUDE NUNS is een opeenvolging van kille, gewelddadige scènes die noch erotisch, noch spannend zijn. Het is vooral het verhaal van een groep opgefokte criminelen die moord en brand schreeuwen omdat ze – terecht – één voor één worden afgemaakt door Sarah. Verhaallijnen over een gemene moeder-overste en een ontvoerd meisje (de mooie Heather Whisenhunt) worden niet afgemaakt en de semi-artistieke scène-overgangen werken op de zenuwen. Het maakt NUDE NUNS tot de afknapper van het jaar.

Di: De Filmfreak

Copyright Maarten van Krimpen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 1 juli 2011.

Nude Nuns with Big Guns