Mother’s Day(2010)

Moederdag staat voor de deur. Een dag om de moeders in het zonnetje te zetten. Moeder is immers lief, zorgzaam en staat altijd voor je klaar… een echt moordwijf. Al wordt dat laatste hier wel érg letterlijk genomen.

In MOTHER’S DAY vieren de kersverse bewoners van een huis een feestje met vrienden. Het feestje wordt echter wreed verstoord , wanneer de vorige eigenaresse en haar gewelddadige zoons, op de vlucht voor de politie, onderdak zoeken in hun voormalige woning. Plots is de vriendengroep onderworpen aan de grillen van moeder (Rebecca De Mornay) en begint een gevaarlijk machtsspelletje.

Regisseur Darren Lynn Bousman (SAW II, III en IV) timmert flink aan de weg in horrorland. Dit jaar werkt hij aan maar liefst drie films. Deze herinterpretatie van de gelijknamige Troma-film uit 1980 is de eerste die ons bereikt. Met het origineel heeft deze film overigens weinig van doen: locatie, motivatie en de gebeurtenissen zelf verschillen.

Dat Bousman ervaring heeft opgedaan in de SAW-franchise is goed te zien. Ook in MOTHER’S DAY speelt de vraag hoe ver een mens bereid is te gaan om te overleven. En ook hier blijken er rotte plekken te zitten onder het masker van beschaafdheid. Aan gruwelijkheden geen gebrek, zowel psychologisch als fysiek. De film doet daarin nauwelijks onder voor de populaire martelmarathon.

Maar gelukkig heeft de film meer te bieden: er wordt een dappere, hoewel niet altijd even geslaagde poging gedaan om de daders en de slachtoffers diepgang mee te geven.  De belangrijkste troef die Bousman in handen heeft is echter Rebecca De Mornay, die na THE HAND THAT ROCKS THE CRADLE opnieuw overtuigend een psychopaat neerzet met ijzig blauwe ogen.

Natuurlijk zijn er de nodige gebreken: zo zijn er redelijk wat plotgaten, handelen de personages niet altijd even logisch of geloofwaardig en is het verhaal soms wat vergezocht. Omdat MOTHER’S DAY echter nooit saai wordt, en omdat de aanwezige spanning, redelijke originaliteit en ongegeneerde lompheid voor voldoende amusement zorgen, zijn deze minpunten door de vingers te zien.

DI: Entertainment One (Release NL: 5 mei)

Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 5 mei.

Mother's Day