Paranormal Activity(2007)

De eerste wet van de spookhuisthriller luidt: hoe langer er niets gebeurt, hoe spannender het wordt. Niet het bonken op muren, het dichtslaan van deuren of het geschuifel van voetstappen is zenuwslopend, maar wel het wachten erop. PARANORMAL ACTIVITY levert het bewijs.

Studenten marketing kunnen hoe langer hoe meer stof voor hun proefschrift halen uit recente filmreleases. Pientere reclameboys netloggen, hyven of twitteren hun film de wijde wereld in. Bij PARANORMAL ACTIVITY ging het nog anders. De film draaide aanvankelijk maar in dertien Amerikaanse steden, maar hoe meer hits de internetpagina van de film genereerde, hoe meer bioscopen de film uitbrachten. De strategie bleek een succes, want de film kreeg in Amerika uiteindelijk een major release en stootte THE BLAIR WITCH PROJECT van de troon als profijtelijkst gemaakte onafhankelijke film.

Ook wat opzet betreft is PARANORMAL ACTIVITY schatplichtig aan voornoemde heksenfilm. De film presenteert zich als een documentaire vol videobeelden die gedurende een aantal dagen en nachten geschoten zijn door de hoofdrolspelers zelf. Micah (Micah Sloat) ontpopt zich als de cameraman die de vreemde gebeurtenissen wil registreren die zijn vriendin Katie (Katie Featherston) al sinds haar jeugd achtervolgen. Zijn doel is simpel: ’s nachts laat hij de camera in hun slaapkamer draaien, zodat hij de volgende ochtend kan bekijken wat er gebeurd is.

In eerste instantie is dat niet veel. Geen wonder dat Micah niet zoveel geloof hecht aan Katie’s angsten. Misschien komt het vreemde gebrom uit de ijsmaker van hun gigantische koelkast of zorgen kinderen uit de overigens poepchique buurt in San Diego wel voor nachtelijk kabaal. Maar zodra de camera naar night vision overschakelt, weet de toeschouwer beter: hier krast, klopt, piept en fluistert iets bovennatuurlijks. De nachtelijke opnamesessies zijn een aanslag op de gemoedsrust van het publiek. Regisseur Oren Peli heeft daar een handigheidje voor. Hij laat onderaan in beeld een digitaal klokje meelopen, dat hij geregeld versnelt. Wanneer beeld en klok weer terugschakelen naar de gewone snelheid, weet je dat er iets te gebeuren staat. De deur ploft dicht of een onzichtbare entiteit glijdt het bed in. Zoals gezegd: de anticipatie wint het doorgaans van het moment zelf. En bovendien: hoe doodeng ook, na een tijdje wordt het trucje toch te doorzichtig.

De spannende nachtscènes contrasteren met de besognes van Micah en Katie overdag. We zien ze een beetje breien, fröbelen en gitaarspelen, maar echt interessant is het allemaal niet, evenmin als de toevoeging van een helderziende die al snel aanvoelt dat er een demon in het huis schuilt. Maar dat wisten we al. De man voegt nauwelijks iets toe aan het verhaal.

Het voorbereidende tik- en klopwerk mondt uit in een mokerslag die doet denken aan de ontknoping van [REC] en helaas al in de trailer prijsgegeven wordt. Het nieuwe einde werd naar verluidt ingefluisterd door Steven Spielberg die samen met Paramount de film, in vergelijking met zijn oorspronkelijke cut, hier en daar wat aanpaste. Gelukkig blijft het gemorrel aan de 11.000 dollar kostende prent miniem, zodat de goedkope docu-look intact blijft.

Di: E1 Entertainment Benelux (BE: 25 november/NL: 26 november)

Copyright Hans Dewijngaert. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 november 2009.

12 november 2009