RECENSIE

Doomsday(2008)

De Brit Neil Marshall is met DOOMSDAY weer wat dichter toe gekropen naar het selecte groepje Hollywoodregisseurs aan wie peperdure spektakelfilms worden toevertrouwd. De ingrediënten van zijn film zijn overbekend: een handjevol commando’s bindt de strijd aan met bloeddorstige bendes en hondsdolle individuen. De inzet? Het voortbestaan van de mensheid natuurlijk.

Het bewijs dat je met weinig geld een heel aardige horrorfilm kunt maken, leverde Marshall in 2002 met DOG SOLDIERS en met THE DESCENT uit 2005 liet hij zien ambachtelijk een flinke stap vooruit te hebben gezet. Met DOOMSDAY, gemaakt voor een budget dat ongeveer het zesvoudige van de voorganger bedraagt, doet hij dus een gooi naar, pakweg, de volgende TERMINATOR. Er zijn wel een paar ‘maars’. En die zijn niet gelegen in de constatering dat Marshall na drie films nog steeds geen groot acteursregisseur is. De vraagtekens die je kunt zetten bij Marshall als gun for hire bij megaproducties, betreffen zijn oer-Britse inborst en het bijna kinderlijke enthousiasme waarmee hij met ons zijn liefde deelt voor ouderwets SF-spektakel.

Op het oog biedt DOOMSDAY vertrouwd vertier. Net als in 28 DAYS LATER en de sequel 28 WEEKS LATER, wordt het maatschappelijke leven in Engeland ontwricht door de uitbraak van een virus. Het probleem wordt opgelost door het besmette gebied – eigenlijk heel Schotland – met een stalen muur te omsluiten. 25 jaar later steekt het virus alnog de kop op in Londen en wordt een commando-eenheid achter de muur gedropt om een antiserum te zoeken. Verplaats de handeling naar de VS en je ziet Michael Bay of Roland Emmerich zich al vergenoegd in de handen wrijven bij het vooruitzicht de planeet weer eens fijn op te kunnen blazen. Maar Marshall is uit ander hout gesneden. Zo belanden zijn commando’s na aankomst in vijandelijk gebied tussen duizenden, kalmpjes grazende koeien die van geen wijken weten. Dit neigt sterk naar de zelfrelativerende humor van THE HITCHHIKER’S GUIDE TO THE GALAXY, waarmee Amerikaanse actiesterren als Will Smith of Tom Cruise vermoedelijk niet goed raad zouden weten. Wanneer een van de vechtjassen in handen valt van een anarchistische bende en boven een vuurtje gereed wordt gemaakt voor consumptie, keilt de leider eerst tientallen papieren bordjes in de menigte. Want het bloed van die rare gebakken onderarm moet natuurlijk wel ergens op uit kunnen lekken. Gevuld met Britse jaren-tachtigpop van Siouxie and the Banshees, Frankie Goes to Hollywood en The Fine Young Cannibals, lijkt de soundtrack bovendien eerder door nostalgie dan door commerciële motieven geïnspireerd.

Marshalls aanpak mag dan typisch Britse en eigenaardige trekjes vertonen, veel minder dan de makers van de twee 28 DAYS-films weet hij een originele draai te geven aan een bestaande formule. DOOMSDAY is zelfs zozeer schatplichtig aan de post-apocalyptische werelden van George Millers MAD MAX-trilogie en John Carpenters ESCAPE FROM NEW YORK, dat het bijna aandoenlijk wordt. Mannen met hanekammen die opzwepende taal uitslaan ten overstaan van hun in postpunkerige lompen gehulde volgelingen, waar vind je die nog in het Hollywood van vandaag? Jammer alleen dat Marshall nog niet de klasse van zijn voorgangers heeft en veel halfbakken geënsceneerde actie in een hectische montage probeert weg te moffelen.

DOOMSDAY is een typisch fanboyproject van een regisseur die zijn roots niet kan of wil verloochenen. En dat maakt een op meerdere fronten gehandicapte film toch tot een sympathiek allegaartje. De vraag of Marshall in Hollywood een poot aan de grond krijgt is inmiddels beantwoord. Zijn volgende film, DRIVE, is een volledig Amerikaanse productie met Hugh Jackman in de hoofdrol.

Di: RCV (NL: 24 april / BE: 7 mei) Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 22 mei 2008.

22 mei 2008
  • Titel
    Doomsday
  • Lengte
    105 minuten
  • Regie
    Neil Marshall
  • Scenario
    Neil Marshall
  • Cast
    Rhona Mitra, Bob Hoskins, Alexander Siddig
  • Taal
    English
  • Land
    United Kingdom, United States, South Africa, Germany
  • Trailer
Meer Sci-FiMeer Thriller
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.