Fantastic Four: Rise Of The Silver Surfer(2007)

Met FANTASTIC FOUR: RISE OF THE SILVER SURFER is de laatste grote stripverfilming van dit seizoen een feit. Nou ja, groot. Ondanks een personage als een brandende toorts en legio explosies wil de vonk tussen film en kijker maar niet overspringen.

Zomer 2007. Wie zijn geld spendeerde aan SPIDER-MAN 3 kreeg vier bad guys voor de prijs van één. Daarvoor werd je een overvolle film voorgeschoteld; geen goede investering. Een bioscoopkaartje voor FANTASTIC FOUR: RISE OF THE SILVER SURFER levert vier good guys voor de prijs van één op. Gelukkig maar, want je moet er toch niet aan denken dat je negentig minuten lang met één van die personages opgezadeld wordt. The Human Torch (Evans) ,The Invisible Woman (Alba), The Thing (Chiklis) en Mr. Fantastic (Gruffudd) zijn nu eenmaal geen dubbelgelaagde karakters die lang beklijven. Het zijn veruit de grootste lichtgewichten uit alle comicverfilmingen die deze zomer gelanceerd werden. In een periode waarin dit type genrefilm juist steeds duisterder van toon wordt, blijven de Fantastische Vier steken in luchtigheid, oppervlakkigheid en een hardnekkige positiviteit. Dat laatste heeft vooral Amerikaanse gezinnen de bioscoop ingelokt, die hun kinderen met een gerust hart konden blootstellen aan de avonturen van superhelden die nu eens niet te kampen hadden met moord op geliefden, intense gewetenskwesties of maatschappelijke aanpassingsproblemen. RISE OF THE SILVER SURFER kreeg een PG-keuring, een waardering die nog milder uitviel dan bij het eerste deel uit 2005, dat geschikt werd bevonden voor kijkers boven de 13.

De problemen die het met superkrachten begiftigde viertal nu voor de kiezen krijgt? Een figuur op een zilveren surfboard met plannen om de wereld te vernietigen. En de tol van de roem, waarmee de film geinig voortborduurt op het superheldenzelfbewustzijn uit het eerste deel. In RISE OF THE SILVER SURFER zijn de vier helden ware beroemdheden en dat geeft wat spanningen binnen de groep. Onze onzichtbare dame en haar elastische partner denken zelfs aan stoppen met hun strijd tegen gespuis en gemaskerde slechteriken. Maar het vervroegde pensioen moet even wachten wanneer er een onbekende entiteit langs de hemel raast, waarna alle stroom in de stad uitvalt. Niet alleen in de westerse wereld wordt dit fenomeen waargenomen, overal op aarde doen zich dezelfde situaties voor. De veroorzaker blijkt een zilverkleurige figuur op een surfboard, die duidelijk niet van onze planeet is. Defensie voelt nattigheid en vraagt de leider van de Fantastic Four op onderzoek uit te gaan.

De bedoelingen van deze zilveren ‘dude’ blijven lang vaag en dat komt de film ten goede. Sterker nog, het zijn diens drijfveren die voorkomen dat dit eendimensionale superheldenproduct volledig kapseist. Fanboys mogen dankbaar zijn voor het enige prikkelende element in de film, want de zilveren figuur (die debuteerde in de strip van maart 1966 en sindsdien een fanfavoriet is) ziet er prima uit en gooit wat mystiek in de vederlichte vertelling.

De verschijning van Galactus zal alle dankbaarheid echter wegnemen: dit ultieme kwaad lijkt in geen enkel opzicht op de creatie uit de strip. ‘Kindvriendelijk’ moeten de makers gedacht hebben, maar dat is nu juist kryptoniet voor de ware comicliefhebber.

Di: Fox (NL: 26 juli / BE: 8 augustus) Copyright Ruben van Eijl. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 juli 2007.

© Ruben van Eijl
26 juli 2007