The Fearless Vampire Killers(1967)

Het opmaken van de balans over de genrefilms uit de vorige eeuw was voor menig SN-scribent een breinbreker van epische proporties. Ook voor mij, al stond de keuze voor de helft van de in SN #43 gepubliceerde top tien meteen vast. Roman Polanski’s DANCE OF THE VAMPIRES behoort al sinds mijn jeugdjaren tot de favorieten en zal de status van beste vampierfilm aller tijden ongetwijfeld tot mijn laatste snik behouden.

Toen de lijst der lijsten was samengesteld nam ik me voor de tien favorieten zo snel mogelijk op digitale schijfjes aan te schaffen, maar dat bleek niet eenvoudig. Met de komst van Polanski’s meesterwerk op dvd is de missie nu pas voltooid. Eindelijk! De film verscheen al in 1993 bij het Amerikaanse MGM op laserdisc, waarbij de kwaliteit goed en het bonusmateriaal karig was. Als supplement bevatte de uitgave het amusante zwart-wit-filmpje All eyes on Sharon Tate, waarin de Amerikaanse actrice als nieuwe ster wordt geïntroduceerd. We zagen haar op de set van J. Lee Thompsons occulte thriller EYE OF THE DEVIL (1967) en dansend in een hippe discotheek in Londen, het epicentrum van de swinging sixties. Op de nieuwe dvd-editie van Warner Bros. is het curiosum vervangen door Vampires 101, een tien minuten durend promotiefilmpje voor THE FEARLESS VAMPIRE KILLERS, OR: PARDON ME BUT YOUR TEETH ARE IN MY NECK. Die titel prijkt ook op het hoesje en doet vermoeden dat de dvd de door executive producer Martin Ransohoff ingekorte, nagesynchroniseerde en hertitelde Amerikaanse versie bevat. Gelukkig is dat niet het geval. Ondanks het verwerperlijke karakter van de Ransohoff-versie is het jammer dat de dvd de speciaal daarvoor gemaakte openingscartoon ontbeert, al zal Polanski daar niet rouwig om zijn: hij eiste in 1967 dat zijn naam uit de Amerikaanse credits verwijderd werd. In het tekenfilmpje zagen we karikaturen van vampierjager professor Abronsius en assistent Alfred met enkele olijke vampiers in de weer, en dat was grappig. Vampires 101 is dat niet. In het filmpje van Michael Mindlin jr. speelt de Britse komiek Max Wall de vampierdeskundige die zogenaamd voor de Abronsius uit de film model stond. Mindlin jr. en de man die later in Monty Pythons JABBERWOCKY (1977) King Bruno the Questionable zou spelen, proberen Polanski’s film in stilering en toonzetting te benaderen, maar falen op alle fronten. Onbedoeld onderstreept de fletse imitatie het briljante karakter van de film zelf, waarin humor, horror en romantiek op een nog altijd onovertroffen manier samengaan. Op de beeldkwaliteit van de filmkopie valt helaas wat aan te merken: kleur en contrast zijn prima, maar een digitale poetsbeurt had ergernis over krasjes en spikkeltjes kunnen voorkomen. Een andere gemiste kans is het ontbreken van een geïsoleerd muziekkanaal. Polanski’s vaste componist Krzysztof Komeda levert hier zijn allerbeste bijdrage aan het oeuvre van zijn landgenoot, en de Poolse cd-uitgave van zijn score heeft nog steeds de status van een soort Heilige Graal onder verzamelaars. Maar echt klagen is er voor ondergetekende niet bij: DANCE OF THE VAMPIRES is er dan toch gekomen!

Film **** / Extra’s * Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #66, p35.

The Fearless Vampire Killers
    91 minuten