Squirm(1976)

DVD |Aan het begin van zijn audiocommentaar op de dvd-uitgave van SQUIRM vertelt Lieberman bij de introductie van de belangrijkste personages welke acteurs hij oorspronkelijk voor die rollen had gecast. Voor de roodharige Geri stond een piepjonge Kim Basinger op de nominatie, voor vriendje Mick Martin Sheen, terwijl Geri’s stille bewonderaar Roger gespeeld zou worden door Sylvester Stallone.

De eerste werd door Lieberman zelf afgekeurd, met de tweede onstond een inhoudelijk meningsverschil en voor Stallone’s lang gekoesterde ROCKY sprong plotseling het licht op groen, zodat SQUIRM moest wijken. Het is leuk speculeren hoe het de film zou zijn vergaan mét deze sterrencast, maar ook zonder grote namen is het een bovengemiddelde bijdrage aan een doorgaans bespottelijk (maar in de jaren zeventig razend populair) subgenre van de horrorfilm, waarin de natuur zich tegen de mens keert.

Nabij het provinciestadje Fly Creek in de staat Georgia woedt een hevig onweer, waarbij de bliksem een electriciteitsmast velt. De loshangende kabels jagen stroomstoten door de van regenwater doordrenkte bodem, waarna honderdduizenden wormen, krijsend als varkens voor de slacht, aan de oppervlakte kruipen om de plaatselijke bevolking te terroriseren. Net als bij zijn latere – en superieure – JUST BEFORE DAWN heeft Lieberman lak aan de genreconventie die voorschrijft dat iedere tien minuten een nieuw slachtoffer wordt afgevinkt. Het bekendste beeld uit de film is dat van de man met door wormen doorboorde wangen, maar het duurt even voordat dat klassieke bladder-effect (van Rick Baker) uit de kast wordt gehaald. Personages worden omstandig geïntroduceerd, aan het publiek én aan elkaar, terwijl ook de nadrukkelijk lijzige manier van acteren de boel danig ophoudt. Dat mag dan wel de bedoeling zijn geweest en een handjevol komische terzijdes opleveren, het geeft ook aan dat Lieberman liever eigenwijs dan effectief was.

Maar tenslotte neemt de natuur dan toch nog zijn loop en gaat het overtuigend loos met honderdduizenden wormen (in werkelijkheid een soort tapijt waaronder volgens de regisseur ‘vijftien padvinders’ woest op en neer bewogen) die de hoofdpersonen tot op zolder nazitten. Op de commentaartrack memoreert Lieberman een tv-uitzending van SQUIRM die per abuis in zwart-wit plaatsvond. Volgens de regisseur een hele verbetering ten opzichte van het origineel; de wriemelende wormenbrij zou er in ontkleurde toestand pas echt eng uitzien. Wie zijn raad opvolgt en de kleuren vervolgens ook uit de dvd-versie wegfiltert, doet de door MGM voorbeeldig opgepoetste print dan wel tekort.

Extra’s **1/2 Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #68, winter 2005/2006.

1 december 2005
    Squirm