Vampyres(1974)

De Spaanse regisseur José Larraz maakte in de jaren ’70 zijn films afwisselend in Engeland en Spanje, zoals het prachtige SYMPTOMS (1974, bejubeld door Jack Nicholson!) en de curieze seksfilm VIOLATION OF THE BITCH (1978). VAMPYRES is de bekendste film uit Larraz’ nogal onevenwichtige oeuvre en geniet vooral bij de Britten cultstatus, want de regisseur serveerde de grote porties expliciete seks en geweld met een flair die in niets aan de stijve Hammer-films deed denken.

Het verhaal is flinterdun: twee voluptueuze vampiers (Anulka en Morris) lokken voorbijgangers naar hun kasteeltje om daar lekker te zuipen en stevig van bil te gaan, waarna de bezoekers op brute wijze worden leeggezogen. De dialogen zijn soms ridicuul, er zijn enkele zeer saaie passages en het script is vrij voorspelbaar. Maar de geweldsuitbarstingen van de likkebaardende Anulka en Morris zijn nog steeds schokkend en het duo Larraz/Smedley-Aston voelde elkaar en de tijdgeest perfect aan. Larraz had een goed oog voor sfeervolle, sinistere beelden en fraai belicht naakt; de producent gaf hem een kleine doch toegwijde crew, een fraaie locatie en veel artistieke vrijheid. Het resultaat was een stijlvolle exploitatiefilm.

BEELD EN GELUID. Het beeld, correct gekaderd op 1.85:1, ziet er goed uit, is kleurvast en vrij scherp, maar de donkere scènes zijn een beetje korrelig. Het dolby digital mono geluid is uitstekend, waardoor James Clarke’s progressive rock soundtrack goed tot zijn recht komt.

EXTRA’S. De extra’s zouden twijfelaars over de streep moeten trekken. Er zijn twee leuke trailers, een mooie still gallery, maar het commentaarkanaal steelt de show. Larraz en Smedley-Aston spuien een grote hoeveelheid hilarische anekdotes en wetenswaardigheden over het maken van deze low-budget horrorfilm. Waar de droge Smedley-Aston de praktische kanten van het maken van VAMPYRES belicht, maakt de grappige Larraz in zijn steenkolen-Engels regelmatig zijn voorkeur voor ex-Playmate Anulka duidelijk: ‘If one day I have to be sucked by a vampire, I prefer a blonde, not a brunette!’ Het commentaar, dat wordt verlevendigd met een grote hoeveelheid krachttermen van de onstuitbare Larraz, geeft ook veel prijs over ’s mans bijzondere carrière en is misschien wel het boeiendste dat ik op een dvd ben tegengekomen.

SN-KOOPADVIES. Dit is de ultieme presentatie van een tot nu toe op video moeilijk vindbare vampierfilm, die voor de leek wellicht verouderd en saai aandoet, maar de fan van Europese exploitatiefilms zeker zal charmeren.

Copyright Mike Lebbing. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijke gepubliceerd in Schokkend Nieuws #47, p. 17.

Vampyres
    87 minuten