To Sleep with a Vampire(1992)

Tijdens het 10e Festival van de Fantastische Film in april j.l. scoorde DANCE OF THE DAMNED (1989) bedroevend laag in de publiekswaardering. Dit low budget kammerspiel rond twee verdoolde zielen, waaronder één vampier, was voor de gemiddelde gorehound (geen familie) waarschijnlijk net iets te filosofisch van toonzetting. Daarbij kwamen een nogal onappetijtelijke mannelijke hoofdrol en een mislukte poging van regisseuse/scenariste Katt Shea Ruben om de film een trendy vernisje te geven.

Dezelfde bezwaren doen zich voor in de vrijwel letterlijke remake TO SLEEP WITH A VAMPIRE. Naar het waarom van deze herhalingsoefening, wederom onder auspiciën van executive producer Roger Corman, kan alleen maar gegist worden. Afgezien van een enkel bizar camerastandpunt en in slow motion op de grond vallende voorwerpen staat de technische uitvoering op ongeveer hetzelfde niveau als die van het origineel. Het grootste verschil zit ‘m eigenlijk in de borstomvang van de actrices uit beide films, waarbij Charlie Spradling uit TO SLEEP WITH A VAMPIRE – naar conventionele normen gemeten – als overtuigende winnares uit de bus komt.

Toch geldt voor beide films dat ze binnen het beperkte kader van low budget exploitation horror naar een nieuwe invalshoek zoeken. De vampier is hier een deerniswekkende figuur, gekweld door het verlangen naar een normaal, sterfelijk bestaan. Zijn slachtoffer, striptease-danseres Nina, is er al niet veel beter aan toe. Ook zij schuwt het daglicht, zij het beroepshalve, en ook haar heeft het leven weinig geluk gebracht. Hun zielsverwantschap wordt o.a. tot uitdrukking gebracht in de dubbele betekenis van het Engelse woordje son. Hij verlangt naar de zon, zij naar haar zoon, en ieder van hen doet een poging de droom van de ander werkelijkheid te laten worden. Gedurende de nacht die het koppel samen doorbrengt vinden subtiele verschuivingen in de machtsverhoudingen plaats, totdat de ochtend aanbreekt en de vampier de enige logische consequentie trekt uit het voorgaande.

Evenals DANCE OF THE DAMNED vraagt TO SLEEP WITH A VAMPIRE een flinke dosis welwillendheid van de kijker. Je zou het zo op het eerste gezicht niet zeggen, maar ergens achter het hoerige voorkomen van de films gaat een ontroerend modern sprookje schuil. Vol verwachting klopt ons hart dan ook voor de volgende remake.

Copyright Steef de Koning. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #10, december 1993.

© Steef de Koning
1 december 1993