Tender and Perverse Emanuelle(1973)

Het vanuit de Amsterdamse Cultvideotheek opererende Cult Video heeft zich onlangs ontfermd over de Benelux-tak van het Britse Redemption-label. Na het jeugdwerk van Clive Barker (zie SN #19), werd voor de tweede release van Redemption Benelux een viertal ‘klassiekers’ van de Spanjaard Jesús Franco geselecteerd.

Omdat de distributeur nog geen zichtcassettes beschikbaar had, behielp het Schokkend Nieuws-team zich met eerdere uitgaven van de films (uitgezonderd EXORCISM). Zo maakte ondergetekende een versie buit van TENDER AND PERVERSE EMANUELLE, die begin jaren tachtig op het Video For Pleaure-label verscheen. Dat leverde meteen al de bonus op van een inlay-tekst die destijds moet zijn gefabriceerd door de jongste bediende van de firma. Wij lezen: ‘Erotiek en mysterie; blote vrouwen in aktie! U huurt een film vol raadsels. Het begin lijkt onschuldig. Een man bezoekt een psychiater omdat bizarre dromen zijn slaap teisteren. U wordt meegetrokken in een wonderlijke rondgang door de wereld van rondborstige vrouwen, bereid tot de liefde… maar zonder bijbedoeling? U komt steeds dichterbij de werkelijke oorsprong van de dromen, maar vrouwelijke schoon zal U onverbiddelijk afleiden. Pas op! Zinnelijk… maar ook pervers, dat is Emanuelle!’.

Goed beschouwd weerspiegelt dit proza niet zozeer de inhoud van de film als wel de stijl. Want ook die doet het handwerk van een ongeschoolde kracht vermoeden: een harkerige cameravoering, onappetijtelijke zoom-bewegingen richting schaamdelen en een van de hak op de tak springende montage. ‘Erotische aktiefilm’, meldt de inlay, maar van aktie is hoegenaamd geen sprake. Wel is TENDER AND PERVERSE EMANUELLE (de originele titel is overigens een goed bewaard geheim) een opvallend statische thriller, gelardeerd met wriemelende blote lijven en surrealistische plotwendingen rond de dood van een pianiste. Franco-fielen zullen wijzen op het obsessionele gedrag van de hoofdpersoon, zijnde een rode draad in het oeuvre van de regisseur. Wie met minder geduld en welwillendheid is toegerust, verbaast zich over het totale gebrek aan timing, spanning en werkelijke erotische opwinding.

Overigens leverde Franco in het jaar van TENDER AND PERVERSE EMANUELLE ook nog af: AL OTRO LADO DEL ESPEJO, PLAISIR A TROIS, LES AVALEUSES, MACISTE CONTRE LA REINE DES AMAZONES, SEXY BLUES, MAIS QUI DONC A VIOLE LINDA, en LA COMTESSE PERVERSE. Je zou het de regisseur bijna vergeven dat de hier besproken film zo’n afgeraffelde indruk maakt.

Copyright Steef de Koning. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #20, augustus/september 1995

© Steef de Koning
1 augustus 1995