Volendam
Volendam
Nieuws
12 april 2015

Nederlands fabrikaat

VolendamIMAGINE 2015 | Filmmakers en liefhebbers van de Nederlandse genrefilm opgelet! Het Imagine Film Festival besteedt op vrijdag 17 april bijna een hele dag aan het beste dat de Nederlandse horror- en sciencefictionfilm te bieden heeft.

Het is voor eerst dat Imagine zo uitgebreid aandacht besteedt aan Nederlandse makers. Hopelijk is dit het begin van een mooie traditie. Vorig jaar ging DE POEL in première op het festival, maar Imagine wil de Nederlandse filmmakers ook steunen met kennisoverdracht en productiekansen. Als je zelf plannen hebt om een horror-, sciencefiction- of fantasyfilm te maken, mag je IMAGINE NL dus niet aan aan je voorbij laten gaan. En de dag is natuurlijk ook gewoon open voor belangstellenden. Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes, laat je inspireren en ontmoet de (collega)makers!

PITCH CONTEST

De dag begint vrijdag 17 april al vroeg.  Maar liefst negen filmmakers van Nederlandse bodem stellen hun nieuwe lange speelfilm of televisieprojecten aan je voor. Hun pitch wordt beoordeeld door een deskundige jury bestaande uit Lindsay Peters (Fantasia International Film Festival, Frontières), Ellis Driessen (Fortissimo Films) en Katie Crook (producente in Groot-Brittannië, tevens verbonden aan Binger Filmlab). De winnende pitch mag met twee personen naar Montréal voor de Frontières co-production market: dé plek om een film verder gefinancierd te krijgen!

Op de Imagine website staat nog dat de Pitch Sessies alleen op uitnodiging toegankelijk zijn, maar dat is een foutje. Je kunt je gratis kaartje afhalen bij de infobalie.  Kom dus kijken en luisteren, van 10.00  tot  circa 11.30 uur, naar de pitches van de films waarover je misschien al gehoord hebt én de totaal nieuwe plannen van o.a. Richard Raaphorst (FRANKENSTEIN’S ARMY) en Nick Jongerius (DOOD EIND,  THE WINDMILL MASSACRE).

Dit zijn de projecten die aan je voorgesteld zullen worden:Mt_ignore± Killmode

  • IN THE DARK – IN HET DUISTER (Mark Weistra, House of Netherhorror)

  • THE BOOK OF PAREIDOLIA (Michiel ten Kleij, Red Cloak Films)

  • PURGATORIUM (Rob van den Bergh en Ross Walker, Fast & Loose Productions)

  • THE HILL (Wisse Stolk, Wanderlust Productions)

  • VOLENDAM (Richard Raaphorst, Eyeworks)


  • CURSED (Nick Jongerius, Pellicola)

  • STELLAR (The Heyl Brothers, Action Reaction Productions)

  • KILL MODE (Colinda Bongers en Thijs Meuwese, Get Off The Road)

  • DAMNATION ISLAND – WOENSDAG GEHAKTDAG (Edwin Goldman, Phantavision’

En er is meer…

PRESENTATIE PRODUCTIE & FINANCIERING

Om 12.00 uur (EYE 2) geeft de Nederlandse producent Joggem Simons een presentatie over het produceren en financieren van speelfilms. Simons begon in 2012 met de voorbereiding van zijn eerste genre speelfilms. Daarbij onderzocht hij eerst zijn afzetmarkt: wat is de realistische wereldwijde opbrengst van een Engelstalige low-budgetfilm? Op basis daarvan maakte hij zijn budget en vond hij financiers. Het gaat hem om een regelmatige productie, niet om prestigieuze festivals of theatrical releases.  In zijn presentatie vertelt hij over zijn artistieke en financiële keuzes, zijn onderzoek naar de afzetmarkt, de zoektocht naar geld en de manier waarop cast en crew delen in het risico.
Toegang: gratis.

PRESENTATIE DIGITALE DISTRIBUTIE

Om 13.15 uur (EYE 2) geeft de Canadese Wendy Bernfeld een presentatie Zij is oprichtster en Managing Director van Rights Stuff, een bedrijf dat contentstrategiën formuleert en content verkoopt voor Pay TV en VOD voor traditionele en digitale platforms. Zij geldt wereldwijd als een expert op het gebied van verkoop en rechtenbeheer van content en op het terrein van de wereldwijde traditionele en digitale mediaplatforms. Ze geeft les over digitale media en zit in de Raad van Advies van onder meer het Binger Filmlab en het IDFA.   In een uitgebreide presentatie zet ze uiteen welke wegen door onafhankelijke filmmakers worden gebruikt voor distributie. Daarbij geeft ze een overzicht van het digitale landschap, het soort deals dat mogelijk is voor lange en korte films, welke organisaties zich bezig houden met onafhankelijke film en hoe rechten en opbrengsten verdeeld worden.
Toegang: gratis.

KORTE FILMS

En dan is er nog, vanaf 15.15 uur (EYE 2) een blok  met de beste korte en halflange Nederlandse genrefilms van het afgelopen jaar!

NIEMANDSLAND (Daan van den Berg, 2014) Na een reeks van rampen is er van de menselijke beschaving niet veel meer over. De laatste overlevenden, waaronder Lil ( Yara Alink), houden zich ternauwernood staande in een desolaat Niemandsland. Op een dag wordt Lil in haar schuilplaats opgeschrikt door een vreemdeling. Meteen richt ze haar geweer, maar dan blijkt dat de man in levensgevaar verkeert. Weet Lil nog hoe het was om iets over te hebben voor haar medemens? NIEMANDSLAND is een post-apocalyptische western van HKU-student Daan van den Berg. De film kwam tot stand na een campagne op Cinecrowd en Van den Berg liet zich inspireren door films als CHILDREN OF MEN, THE ROAD  en KEOMA. Ook de videogame Fallout was een voorbeeld. Opgenomen in een oude baksteenfabriek in Groningen.  Fraai camerawerk en sterk geacteerd. Kortom: verzorgde Nederhorror.

mt_ignore: de lichtwachter posterDE LICHTWACHTER  (Bob Demper, 2015) Op een dag ziet de vuurtorenwachter (Steye van Dam) aan de horizon een onbekend schip opdoemen. Een voorbode van onheil. Zo snel als het schip weer verdwijnt, drijft ook zijn vriendin Anny uit zicht. Een onbekende vrouw spoelt aan. Een man uit dreigementen. De nachten die volgen brengen meer vragen dan antwoorden. ‘We moeten opschieten. De zee wacht…’
DE LICHTWACHTER is een mysterieus verhaal dat doet denken aan het werk van Alex van Warmerdam en David Lynch. Regisseur Bob  Demper speelt met de chronologie en met beelden in een vreemde, onheilspellende droomlogica. De suggestie van een indringer in een bar, een onaangenaam vochtige close-up, een vreemde goochelact en een finale die nog dieper trechtert in het surreële…  Demper kreeg speciale toestemming van Rijkswaterstaat om in de vuurtoren van Scheveningen te filmen.

DOORBIJTEN (Iman de Vries, 2015) opent met het gegrom van een zombie, gevolgd door het beeld van een barbiepop. Sophie (Sarah Princen) speelt alleen, terwijl de zestienjarige Bram (Tonko Bossen) voor het eten zorgt. Ze leven in een caravan. Buiten heerst een zombieplaag en het eten raakt op. Bram zal dus wel naar buiten moeten…
Opgenomen in Camping Zeverijnen en Camping De Woensberg in Noord-Holland. De zombiemake-up is fraai, maar verwacht geen bloederige kliederboel. Regisseur Iman de Vries is vooral geïnteresseerd in het onderliggende coming-of-age verhaal. Mooi geschoten zombiedrama!

GLIESE 581 (Rianne Haak, 2015). Eva ontwaakt na een half jaar uit haar winterslaap. De jonge astronaute is in het ruimteschip Vesta III op weg naar Gliese 581. Haar missie is leven te vinden op één van de planeten van het stelsel. Het jaar is 2225 en de aarde is inmiddels onbewoonbaar. Wanneer echter de vluchtleiding een defect aan de zonnezeilen constateert en haar commandant (Raymond Thiry) haar terugkeer gelast, negeert Eva de bevelen en zet de reis voort, wetend dat ze nooit meer terug zal kunnen keren…
Nederland kent weinig sciencefiction, maar regisseuse Rianne Haak is een groot liefhebber en liet zich inspireren door films als MOON, SOLARIS en 2001: A SPACE ODYSSEY. De cgi, het decor en de cameravoering zijn zeer overtuigend. GLIESE 581 draait om Eva’s volharding en eenzaamheid en Sanne van Dijk draagt de veeleisende hoofdrol met verve.

SPLINTERTIME (Rosto, 2015) Vier mannen in een door een verpleegster bestuurde ambulance jakkeren over een eindeloze ijsvlakte. Waarheen gaat de reis? “Riemen vast, dan gaan we dansen op het geluid van brekend glas.”
Rosto is de regisseur van duistere animatiefilms met een vaak muzikale en bizarre inslag, zoals THE RISE AND FALL OF THE LEGENDARY ANGLOBILLY FEVERSON, JONA/TOMBERRY, NO PLACE LIKE HOME en LONELY BONES. Zijn bekendste is THE MONSTER OF NIX, een half uur durend horrorsprookje over de tienjarige Willy die een dorpje moet beschermen tegen een allesverslindend monster. Het was de Nederlandse inzending voor de Oscar in de categorie Best Animated Short in 2012.

Na afloop is er een Q&A met de makers.

8 t/m 18 april
Imagine
EYE, Amsterdam
www.imaginefilmfestival.nl

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!