Lavabo Holocaust
Lavabo Holocaust
Nederhorror & scifi
25 augustus 2014

Lavabo Holocaust

Lavabo HolocaustNEDERHORROR | Sorpresa! LAVABO HOLOCAUST is af! De briljant getitelde film van Julian Bloem werd eind 2006 geschoten, maar ging pas dit weekend in première in Zandvoort.

Zo’n vijfentwintig mensen – uw Schokkend Nieuws-reporter zou de meesten van hen even later in de film herkennen – verzamelden zich op 23 augustus in de bovenzaal van het Zandvoorts museum. Regisseur Julian Bloem leidde de film kort in en kondigde aan dat er binnenkort ook een dvd komt. Producente Kathleen Lotze voerde de spanning nog wat op door ons eerst de trailers te tonen van Bloems eerdere no-budget producties: DE GEKASTREERDE HOND (1991) en IL GUANTO GIALLO (2004).

LAVABO HOLOCAUST opent in het oerwoud. Professor Giuliano Borsato (Martijn Jansen) en zijn assistente Sofia Barboni (Nana Hilarius) banen zich een weg door de – nogal Hollands ogende – begroeiing. Nauwelijks heeft Borsato uitgelegd dat ze op zoek zijn naar het geheim van de eeuwige jeugd – of hij wordt aangevallen door een zombie: “Godsamme, doet dat pijn zeg! Verbind ‘es effe?”

“28 giorni doppo” worden politie-inspecteur Gianfranco Girolami (Simon Alderliesten) en zijn eeuwige vijand Pupo Rigate (Dirk Jan Hendriks), reporter van de Lavabo Gazette, geconfronteerd met de gevolgen. De opvliegerige inspecteur (“Niemand noemt mij een mislukte Baantjer!”) is tijdens een occulte seance getuige van de mysterieuze dood van de broer van de sinds enige tijd verdwenen professor. Elders in de stad rukt een gemaskerde man de ingewanden uit jongedames.

Terwijl de inspecteur in de karaoke-bar (!) zingt of bij zijn lieftallige vriendin Bibita (Nathalie Sala) loopt te schelden op de gehate reporter (“Godverdetiramisudetyfustering!”), ontdekt deze laatste dat er misschien een verband is met de nooit opgeloste zaak van de Roze Tutu. En waarom werd de expeditie van Borsato eigenlijk gefinancierd door de Italiaanse premier Piero Balendo (Erwin Vrijvogel)? “Voor je pomodoro pasta kunt zeggen” lossen de voormalige vijanden de zaak samen op en kiest de dader het “Parmezaanse hazenpad.”

LAVABO HOLOCAUST is een vrolijke komedie die toch ook voor de niet-betrokkenen wel amusant is. Goed gespeeld wordt er niet en de cameravoering, belichting, special-effects en geluidsopnames zijn amateuristisch, maar verschillende scènes en dialogen werken op de lachspieren. Hoogtepunt: de kwade en onwelriekende geesten die waarzegster Signora Asino Scuro-Capra (Kathleen Lotze) oproept tijdens haar seance en Gianfranco Girolami’s uitvoering van Careless Whisper van Wham! Terugkerende grap: in bijna ieder appartement staat wel een belachelijk grote fles supermarkt-Lambrusco.

‘Eind 2006 zijn we begonnen met de opnames,’ vertelde Julian Bloem na afloop. ‘Door allerlei persoonlijke omstandigheden liep het uit. Twee jaar geleden hadden we de film klaar, maar we zijn er nu pas aan toegekomen om een première te organiseren.’

Dit is het tweede deel van een trilogie, begrijp ik. In LAVABO HOLOCAUST wordt bijvoorbeeld verwezen naar de zaak van de Gele Handschoen.

‘Ja, IL GUANTO GIALLO speelde zich ook af in Lavabo. We waren heel enthousiast over die eerste film en ik was nog niet klaar met het verhaal van mijn fictieve Italiaanse stad Lavabo. De Lavabo Gazette zat ook in de vorige film. Ik dacht: daar moeten we meer mee doen. Eigenlijk heb ik nu weer hetzelfde gevoel. Er is nog veel te vertellen.’

Je bent duidelijk een liefhebber van de Italiaanse exploitatiefilms van de jaren zeventig en tachtig.

‘Ja, gialli, spaghettiwesterns ook. Ik houd van de stijl en de muziek. LAVABO HOLOCAUST is een hommage aan het slechtste van het genre dat ik ooit gezien heb. Andrea Bianchi, bijvoorbeeld, die LE NOTTI DEI TERRORE / ZOMBIE 3 (1981) en MASSACRE (1989) regisseerde. En ZOMBIE HOLOCAUST van Marino Girolami . Er zit ook een scène in de film waarin een oog wordt uitgetrokken. Dat is een verwijzing naar LIVE LIKE A COP, DIE LIKE A MAN / UOMINI SI NASCE POLIZIOTTI SI MUORE een poliziescho van Ruggero Deodato. Die scène heeft hij alleen beschreven, maar is er uiteindelijk uitgehaald. Dat vind ik jammer, dus dan pik ik hem gewoon. Zo zit er heel veel uit andere films in LAVABO HOLOCAUST.’

Ik heb vooral veel gelachen. Veel dialogen zijn opzettelijk knullig.

‘We zijn met z’n drieën begonnen met schrijven. Het script was heel snel klaar, alleen haakte toen de één na de ander af. Ik hield niemand meer over. Daardoor is het heel lang op de plank blijven liggen. Eigenlijk tot Kathleen zei: daar moeten we iets mee doen. Toen heb ik het ook weer helemaal herschreven. We zijn een goed half jaar bezig geweest met de opnames. Vrienden en vrienden van vrienden, mensen die ik eerst niet kende. We waren afhankelijk van de weekenden. Een paar eerste scènes hadden we opgenomen, maar toen we die later terugzagen dachten we: dit is helemaal niks. Die hebben we opnieuw gedaan. Je moet het ook niet komisch gaan acteren, denk ik. Je moet het vrij serieus brengen, de dialogen spreken dan voor zich.’

Wat wordt het derde deel?

‘Ik ben het nu aan het schrijven en hopelijk kunnen we volgend jaar met de opnames beginnen. Ik wil een poliziescho maken. Het eerste deel was een giallo, dit is meer een horrorachtige film en de derde film wordt dus een soort Italiaanse politiefilm.’

Met veel versneld afgespeelde achtervolgingen in roestige Fiats, hoop ik. Hoe gaat hij heten?

‘C’ERA UNA VOLTA IL LAVABO’

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!