Trent-Harris
Trent-Harris
INTERVIEW

Mormonen, travestieten en ingevroren katten

Trent-HarrisTrent Harris’ bizarre low-budget filmuniversum staat centraal tijdens de komende editie van het B-movies, Underground & Trash Filmfestival, van 3 t/m 7 september in Breda. Schokkend Nieuws wisselde enkele woorden met de filmmaker die op het festival geëerd wordt met een retrospectief.

Het BUT Film Festival staat al jaren garant voor freaky performances en grensoverschrijdende cinema. Het thema van deze negende editie is About Brains, dus je kunt je opmaken voor hersenkrakers als PATRICK (Richard Franklin, 1978), RE-ANIMATOR (Stuart Gordon, 1985), BAD TASTE (Peter Jackson, 1987) en natuurlijk THE BRAIN (Ed Hunt, 1988). Op 4 september zal er een editie zijn van de Nacht van de Wansmaak. Het volledige BUT-programma wordt binnenkort bekend gemaakt.

Speciale gast van het BUT dit jaar is Trent Harris. De 62-jarige Amerikaanse regisseur doet vooral waar hij zelf zin in heeft: persoonlijke en excentrieke films met een budget waar de kaasschaaf meerdere keren overheen is gegaan. “Als je met grote studio’s werkt moet je wel compromissen sluiten,” vertelt hij. “Ook heb ik een hekel aan het werken met acteurs. Ik werk liever met vrienden en mensen die ik ken.”

Ondanks Harris’ afkeer van acteurs heeft hij in zijn carrière wel de kans gehad om te werken met een nog erg jonge Sean Penn. Dat was net voor diens komische doorbraak als surfer dude Spicoli in FAST TIMES AT RIDGEMONT HIGH. In een korte en spotgoedkope film die deel uitmaakt van Harris’ THE BEAVER TRILOGY (2000) zien we Penn als Groovin’ Larry in drag zijn beste Olivia Newton-John-imitatie opvoeren. Larry is een onzekere puber die het liefst in de schijnwerpers wil staan, maar niet doorheeft hoe erg hij voor lul staat. Harris’ baseerde het verhaal op iemand die hij filmde toen hij voor een lokaal tv-station werkte. Die echte opnames vormen het eerste deel van de trilogie.  

Een andere acteur die opduikt in Harris’ oeuvre is Crispin Glover, die we kennen uit ondermeer BACK TO THE FUTURE en WILLARD. Hij speelt in het laatste deel van THE BEAVER TRILOGY en heeft de hoofdrol in Harris eerste lange speelfilm RUBIN & ED (1991). “Jezus, wat hadden de critici een hekel aan die film! Ik moet toegeven dat ze eigenlijk al mijn films haten. Het lijkt wel alsof ze nog tijd nodig hebben om mijn films echt te begrijpen.”

In RUBIN & ED komt de wereldvreemde Rubin (Glover met lang haar en plateauzolen) in contact met de onzekere verkoper Ed Tuttle. Ze trekken erop uit om Rubins dode en ingevroren kat te begraven in de woestijn. Een bizarre road movie met surreële intermezzo’s, komisch ongemakkelijke situaties en de nodige hallucinaties. Een weinig vertoonde cultklassieker. Het was ook Harris’ meest professionele film, die net uitkwam voor de hele independent film scene explodeerde in de VS. Niet dat Harris daarvan geprofiteerd heeft. “Eén ding weet ik zeker, studio’s hebben geen interesse in mij. Ik ga mijn tijd daarom niet verdoen met proberen ze om te lullen. Ik leef en werk in Salt Lake City. Dat is mijn thuishonk. Het is er mooi en goedkoop dus ik hoef me geen zorgen te maken dat ik de huur niet kan betalen.”

Salt Lake City speelt ook een belangrijke rol in zijn ambitieuze C-film PLAN 10 FROM OUTER SPACE (1995). Een jonge en naïeve vrouw komt op het spoor van een complot van Mormonen en buitenaardse wezens. Ondertussen kan ze haar ogen ook niet af houden van haar overbuurman die danst in zijn ondergoed. Het resultaat is komisch, excentriek en campy. De film verwijst natuurlijk niet voor niets naar Ed Woods magnum opus en heeft special effecten waar het B-filmicoon trots op zou zijn. Harris geeft er nog eens zijn eigen over-the-top draai aan: een Mormoonse discodansscène en actrice Karen Black, zingend als een dronken nachtegaal.

Passie, enthousiasme en beperkte middelen bepalen ook Harris’ laatste film: het zweverige LUNA MESA (2011) waarin een jonge vrouw na de mysterieuze dood van haar partner een spirituele ontdekkingsreis maakt door Azië.  RUBIN & ED, THE BEAVER TRILOGIE en LUNA MESA zijn uiteraard op het BUTFF te zien. Harris geeft op zaterdag 6 september bovendien een masterclass. “Ik maak al films vanaf mijn achttiende en ben nog elke dag bezig met projectjes. Daar zit van alles tussen: documentaires, experimentele films en fictie. Het belangrijkste is dat je bezig blijft. Film maken is iets wat je alleen leert door het te blijven doen. Ik weet ook zeker dat als ik geen films zou maken. ik binnen de kortste keren gek zou worden.”

B-Movie, Underground & Trash Film Festival
3 t/m 7 september
St. Jansstraat 18, Breda
Website

© George Vermij
14 augustus 2014

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!