De-Poel
De-Poel
Nederhorror & scifi
14 april 2014

De Poel in première!

De-PoelAlweer een wereldpremière, vanavond tijdens het Imagine Film Festival. Regisseur Chris W. Mitchell, hoofdrolspeler Gijs Scholten van Aschat en de rest van de cast en crew vieren vanaf 19.30 uur de geboorte van de nieuwe Nederlandse horrorfilm DE POEL.

Het is twee jaar geleden dat ZOMBIBI in de bioscoop verscheen en vier jaar geleden dat we ZWART WATER konden zien. SL8N8 en DOODEIND dateren al uit 2006. De verschijning van een nieuwe Nederlandse horrorfilm is dus iets om te vieren. DE POEL is bovendien ánders: geen zombies en niet overduidelijk schatplichtig aan de Japanse of Amerikaanse horrortraditie. Schokkend Nieuws’ Marjan Westbroek en Erik van ’t Holt bezochten de set van DE POEL vorig jaar en spraken vorige maand met Chris W. Mitchell en producent Jan Doense.

‘Eerst waren het nog kantoorcollega’s die gingen kamperen en vrij traditioneel één voor één afgeslacht werden,’ vertelt Chris W. Mitchell over het scenario van DE POEL. ‘Toen stootten we op budgetbeperkingen en werd het een kleinere groep. Uiteindelijk koos ik voor twee families zodat er ook nog wat romantische verwikkelingen konden zijn. Als kind was ik gefascineerd door een enge tekening van Alan Lee waarin de evil fairy Jenny Greenteeth een jongetje in de poel wil trekken. Toen we hiermee begonnen, was één van de voorwaarden dat het iets met Europese folklore te maken moest hebben. Het eerste dat in me opkwam was een groep kampeerders in een bos met een poel en Jenny. GREEN TEETH werd GROENE TANDEN, maar dat klonk echt niet. Tandartshorror. Uiteindelijk werd het DE POEL, met ‘de poel des verderfs’ als achterliggende gedachte. Alleen moeten we nu aan iedereen uitleggen dat het dus niet over een zwembad, een swimming pool, gaat.’

Hoe hebben jullie DE POEL van de grond gekregen?
Jan: ‘Herman Slagter en ik hadden met onze productiemaatschappij House of Netherhorror bedacht om vier films te maken, back to back geschoten. Allemaal begroot op iets van tweeënhalf ton. Vier films voor de prijs van één. Met dat idee zijn we naar het Filmfonds gegaan. De toenmalige intendant, Ate de Jong, vond het een interessant idee. Toen zijn we dus vier scenario’s gaan ontwikkelen, waarbij de schrijvers regelmatig bij elkaar kwamen om over elkaars werk te discussiëren. Naast Chris deden mee: Barend de Voogd en Erwin van Eshof (BIJLMER VOODOO), Frank van Geloven en Edwin Visser (NIEUW BLOED) en Mark Weistra (IN HET DUISTER). We hebben met z’n allen een workshop gedaan bij het Binger Filmlab met Dennis Paoli, een Amerikaanse scenarioschrijver en -docent die ook RE-ANIMATOR geschreven heeft. Op een gegeven moment waren die scripts helemaal uitontwikkeld. Dat heeft eigenlijk vrij lang geduurd. We zijn in 2009 begonnen, er zijn flink wat versies overheen gegaan. Helaas paste het back-to-back idee toen niet meer in de strategie van het Filmfonds, dus dat moest één voor één. We hebben ervoor gekozen DE POEL als eerste te doen. In 2012 hebben we een realiseringsverzoek ingediend, maar dat werd afgewezen. Begin 2013 hebben we het nog een keer geprobeerd, na de herstructurering van het Filmfonds. Toen werd het wel goedgekeurd en zijn we meteen gaan draaien.’

Chris: ‘Ook belangrijk voor de scenario-ontwikkeling was onze hoofdrolspeler, Gijs Scholten van Aschat. Ik had met hem gewerkt bij TIRZA. Ik wist vanaf het begin dat hij mijn hoofdpersoon was. Maar omdat hij niet geïnteresseerd is in horrorfilms en omdat het allemaal low budget moest, dacht ik: ik moet dat even slim aanpakken. Dus ik vroeg hem niet alleen mee te spelen, maar ook mee te schrijven. Veel gruwelijke ideeën komen van hem. Het was een volwaardig co-schrijverschap.’
Jan: ‘Wat Gijs vooral interessant vond, was dat het geen echte horrorfilm is, maar dat het alle elementen heeft van een klassieke Griekse tragedie.’

Hoe zijn jullie aan de rest van cast en crew gekomen?
Chris: ‘Gijs was natuurlijk een enorme hulp, een goede naam waarmee je mensen geïnteresseerd kunt krijgen. Carine Crutzen en Bart Klever hebben zelfs met Gijs op toneelschool gezeten. Katja Herbers kende ik al van SÜSKIND. Haar personage moet zowel aantrekkelijk, als ook griezelig en onschuldig en verleidelijk zijn. Ik wist van SÜSKIND dat ze dat kan. Gijs heeft ook geholpen met de casting van de drie kinderen. Die zaten ineens in een speelfilm met die enorme acteerkanonnen. Een soort acteer-bootcamp.’
Jan: ‘Iedereen zat op elkaar tijdens de opnames. We zaten ’s avonds allemaal nog biertjes te drinken en filmpjes te kijken. Ik denk dat het voor die jongere acteurs heel leuk was om zo close met die ervaren acteurs te zijn. Omgekeerd vonden de ervaren acteurs het ook erg leuk om met van die enthousiaste jongeren te spelen. Met de crew was dat net zo. De heads of department, daar zaten hele zware jongens bij.’

Hoe hebben jullie de poel zelf gevonden?
Jan: ‘Dikke pluim voor collega-producent Herman Slagter. Hij reed het hele land door op zoek naar een locatie. Hij kreeg de tip om contact op te nemen met de familie Van Karnebeek van landgoed De Eese. Ze hebben op dat landgoed wel vaker filmploegjes op bezoek gehad.’
Chris: ”Op dat landgoed zijn veel verschillende meertjes, maar toen de opzichter ons ‘onze’ poel liet zien, wisten we meteen dat dit de plek was. Toen bleek ook nog eens dat hij ‘De Poel van Mevrouw’ heet. Alsof het zo bedoeld was. Er is een panorama-shot dat we van een hoogwerker genomen hebben, en je ziet letterlijk 360 graden in de rondte niets anders dan bomen…’

Hoe onderscheidt DE POEL zich van andere (Nederlandse) horrorfilms?
Chris: ‘Dat Griekse tragedie idee. Er gebeuren erg universele dingen in, maar we hebben het zoveel mogelijk Hollands proberen te houden. Stroopwafels, gezeur over koffie, kamperen, elkaar een beetje afzeiken. Dat is echt Hollands.’
Jan: ‘Ik denk dat we vooral geprobeerd hebben om een originele en serieuze film te maken. Er zit wel zwarte humor in, maar het is geen horror met een knipoog. In DE POEL moeten de personages ook gewoon naar de wc. Dat zie je nooit in horrorfilms!’
Chris: ‘Het verhaal begint expres een beetje langzaam. Ik vind films pas interessant wanneer ik de mensen een beetje leer kennen. Als er dan verschrikkelijke dingen gebeuren, raakt het me veel meer. Karakterontwikkeling in combinatie met goed acteerwerk zorgt dat je er helemaal in meegesleurd wordt.’

Was je beïnvloed door andere films?
Chris: ‘Mike Leigh en tegenwoordig ook Ben Wheatley zijn invloeden. Wheatley heeft ook dat gevoel voor sociale interactie en gênante situaties, maar dan beginnen de dingen steeds vreemder en vreemder te worden. THE SHINING, THE BLAIR WITCH PROJECT, LONG WEEKEND: dat zijn drie films waar je wel iets van terug kan zien.’

Wanneer gaat DE POEL in de bioscoop draaien?
Jan: ‘Vanaf 1 mei. Dat is wel enige tijd na de première op Imagine, maar die tijd kunnen we dan weer gebruiken voor nachtelijke voorpremières. En dan gaan we de film natuurlijk ook internationaal vertonen, te beginnen tijdens het Brussels International Fantastic Film Festival op 16 april. We hebben ook al contact met een Spaanse sales agent en ik krijg nu ook mailtjes binnen van andere sales agents.’

Is er nog een omroep financieel bijgesprongen?
Jan: ‘Nee, niemand wilde. Nu gaat de film gewoon naar de hoogste bieder. We wachten af. Zowel de publieke als de commerciële omroepen zijn een stelletje lafbekken, als je het mij vraagt. Het is me een raadsel waarom ze geen ruimte willen bieden aan een volwaardig filmgenre als horror. Als je geen omroep meehebt, kan je het doorgaans eigenlijk wel vergeten met je film. Dat wij DE POEL voor zo’n laag bedrag hebben kunnen maken, en zeker met deze ervaren cast en crew, is best bijzonder.’
Chris: ‘Straks zeggen ze: zie je wel, je kan best een film maken voor een kwart miljoen. Wat zeuren jullie nou? Maar dan heb je het wel over mensen die niet of maar een heel klein beetje betaald worden en een maand in tenten kamperen om een film te maken.’

Heb je dan niet een beetje je eigen graf gegraven?
Jan: ‘Nou ja, je moet toch wat. Ik ben al jaren van alles en nog wat aan het proberen. En hier moet ik Herman Slagter opnieuw een pluim geven. Het Filmfonds was nog niet over de brug gekomen, de zomer kwam snel dichterbij en we wisten dat Gijs alleen in de zomer beschikbaar was… Herman zei toen: we gaan het momentum verliezen. We hadden een distributeur die garant wilde staan voor een goede minimumgarantie, dus Herman zei: laten we het gewoon doen! Medeproducent San Fu Maltha ging daar direct in mee en ik dacht: Oh my God, waar zijn we nu weer mee bezig?’

Zijn jullie al bezig met een volgend project?
Chris: ‘Ik heb projecten waar ik nu eigenlijk aan zou moeten werken, maar ik houd ze allemaal nog even af. Ik vind het belangrijk dit eerst tot een goed einde te brengen. Misschien is dit wel de enige film die ik ooit maak! Ik wil er in ieder geval ontzettend van genieten.’

Delen van dit interview waren eerder te lezen in Schokkend Nieuws 107.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!