everett-de-roche
everett-de-roche
Nieuws
3 april 2014

I.M. Everett De Roche

everett-de-rocheHij stond als scenarist aan de wieg van de Ozploitation-boom van de jaren zeventig en tachtig. Gisteren, 2 april, overleed hij op 67-jarige leeftijd: Everett De Roche, Amerikaan van geboorte, Australiër sinds 1968.

In de vroege jaren zeventig brachten scenario’s voor diverse tv-series het brood op de plank in huize De Roche. Zijn eerste speelfilmscenario, LONG WEEKEND (1978), was meteen een schot in de roos. De cultklassieker van regisseur Colin Eggleston over een getrouwd stel dat zich tijdens een weekendtripje de woede van moeder natuur op de hals haalt, kreeg dertig jaar later een remake, waarvoor De Roche het oorspronkelijke scenario met nieuwe elementen uitbreidde. “De ecologische boodschap werkt nog even goed als in 1978,” vond de schrijver.

Misschien dat De Roche het niveau van LONG WEEKEND in latere jaren niet meer wist te evenaren, maar met de scripts voor PATRICK (1978), HARLEQUIN (1980), ROADGAMES (1981) en RAZORBACK (1984) was hij er medeverantwoordelijk voor dat de Australische horrorfilm ook buiten de eigen landsgrenzen faam verwierf.

PATRICK markeerde De Roches eerste samenwerking met regisseur Richard Franklin. Op de set kwam het regelmatig tot aanvaringen tussen de twee. Maar “helaas, de schrijver heeft geen enkele invloed, want the show must go on,” aldus De Roche. Het verhinderde hem overigens niet om nog tweemaal met Franklin in zee te gaan, voor het eerder genoemde ROADGAMES (met Jamie Lee Curtis) en de ook lang niet slechte apenhorror van LINK (1986, met Elisabeth Shue).

Een andere sleutelfiguur uit de hoogtijdagen van de Ozploitation is regisseur Brian Trenchard-Smith (TURKEY SHOOT), voor wie De Roche de magisch-realistische jeugdfilm FROG DREAMING (1986, met Henry ‘E.T.’ Thomas) schreef. In reactie op het bericht van De Roches overlijden zei Trenchard-Smith: ‘Het was geweldig om met hem te werken; hij zat vol met slimme ideeën voor genre-hybrides. Ik wou dat we met onze pitch van ‘CONAN 3 meets WATERWORLD’ Dino de Laurentiis hadden kunnen overtuigen. Wat een film zou dat geworden zijn!’

Hoewel hij al drie jaar aan kanker leed, ging De Roche onvermoeibaar door. Dat moge ook blijken uit zijn recente bewerking van Amsterdam Gothic, een scenario waarvoor ondergetekende, in samenwerking met Jan Doense en anderen, rond de vorige eeuwwisseling de basis legde. Met een paar knappe ingrepen hielp De Roche het project weer een stap vooruit. Mocht die Amsterdamse spookhuisfilm er komen, dan is hij in elk geval verzekerd van een ereplaatsje tussen de credits.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!