gravity-imax-poster
gravity-imax-poster
Nieuws
31 december 2013

Tabé 2013 (slot)

gravity-imax-posterHet is dan echt zover: vanavond eindigt 2013. Wij hebben nog twee laatste jaarlijstjes voor je, een paar leuke feitjes en statistieken, en de beste genrefilm van het afgelopen jaar is …

Voor  de volledigheid: hier vind je deel 1, deel 2, deel 3, deel 4 en deel 5 van ons afscheid van 2013.

Marjan Westbroek was afgelopen jaar, net als in voorgaande jaren, onmisbaar achter de schermen. Zij houdt de ledenadministratie bij, zorgt voor allemaal van die administratieve dingen die anders volstrekt in het honderd zouden lopen, én recenseert ook nog regelmatig een film of serie. Vanaf nu kan je bovendien om de vrijdag een Thank God It’s Friday van haar hand tegemoet zien.

1. SIGHTSEERS (Ben Wheatley, 2012). Na het magistrale KILL LIST waren mijn verwachtingen hooggespannen, en ik werd niet teleurgesteld. Pikzwarte humor in prettig-kneuterige roadmovie/serial killer film. Engelser dan dit wordt het niet.
2. THE BATTERY (Jeremy Gardner, 2013). Terechte winnaar van de Imagine publieksprijs. De zombiefilm met bijna geen zombies, gemaakt met een minuscuul budget en nog minusculere cast en crew. Mooi om te zien hoe een kleine film via een triomftocht langs de diverse festivals langzaam de wereld verovert.
3. GRAVITY (Alfonso Cuarón, 2013). Kan me niet herinneren ooit eerder zo’n fysieke reactie op een film te hebben gehad, naar lucht happend kwamen we de (IMAX) bioscoop uitstrompelen. Hulde voor de beelden en effects, maar vooral ook voor Sandra Bullock.
4. Les Revenants (serie, Fabrice Gobert, Frédéric Mermoud). Franse fantasy/horror/onclassifeerbare serie. Prachtig gefilmd, perfect geacteerd en een mysterieus verhaal dat doet snakken naar seizoen 2 volgend jaar. Na al die jaren eindelijk een waardige opvolger voor Twin Peaks.
5. EARTHBOUND (Alan Brennan, 2012). Voor mij de meest onderschatte film van het Imagine festival. Terwijl iedereen zat te snotteren bij WOLF CHILDREN liet ik een traantje bij EARTHBOUND, wanneer Joe (Rafe Spall) alles waar hij ooit in geloofd heeft in elkaar ziet storten. Of toch niet…? Kleine SF film die je recht in het hart raakt.

Eric van der Woude stelt samen met Roel Haanen de Video Basta! samen, en heeft door zijn achternaam de eer deze lijst der lijsten af te sluiten.

1. KILL LIST (Ben Wheatley, 2011). Des te minder je weet over KILL LIST des te beter. Wel wil ik erover kwijt dat het de spannendste en verrassendste film is die ik dit jaar zag.
2. DJANGO UNCHAINED (Quentin Tarantino, 2012). De vermakelijkste en meest consistente Tarantino-film sinds PULP FICTION. Daarna is het nog lang nagenieten met de fenomenale soundtrack.
3. PROMOCIÓN FANTASMA (Javier Ruiz Caldera, 2012). Als je een horde bloeddorstige festivalgangers stil weet te krijgen met Bonnie Tylers ‘Total Eclipse of the Heart’, ben je toch wel een hele grote. Deze charmante kruising tussen THE SIXTH SENSE en THE BREAKFAST CLUB flikte het op Imagine 2013.
4. GRAVITY (Alfonso Cuarón, 2013). Niets dan lof voor Bullock en Clooney, maar het zijn de baanbrekende en oogstrelende speciale effecten die GRAVITY de indrukwekkendste bioscoopervaring van het jaar maken.
5. EVIL DEAD (Fede Alvarez, 2013). Een remake die niet handelt naar de letter, maar naar de geest van het origineel. Dat betekent in dit geval een duizelingwekkend tempo, gitzwarte humor en niet aflatende bloedfonteinen.

Voordat we overgaan naar de lijst eerst wat over de methodiek, voor de echte nerds. Plek 1 gaf een film 5 punten, plek 5 was goed voor 1 punt, en de rest kan je raden. In totaal werden er 47 films en 4 series genoemd. Hiervan werden 26 titels (24 films en 2 series) maar één keer genoemd – aangezien er 30 lijstjes waren betekent dat dat vrijwel iedere medewerker wel een idiosyncratische keuze in zijn of haar lijstje had gezet.

Om in de top tien te komen had je minstens 15 punten nodig. Opvallend is dat de top tien er niet heel verschillend uit had gezien als we met ongeordende lijsten hadden gewerkt: de volgorde zou iets anders zijn (de nummers 2 en 3 waren bijvoorbeeld verwisseld), maar 9 van de 10 films waren gehandhaafd. De enige film die er baat bij had gehad is PACIFIC RIM, die opvallend vaak onderaan de lijstjes bungelde, en dus met 8 lijstjes maar op 13 punten uitkwam.

Nog een opvallend feitje: maar liefst 15 van de 47 genoemde films (dus 32%) hebben op het Imagine Film Festival gedraaid. Over de interpretatie valt te discussiëren (is het dé plek om genrefilms te ontdekken, of gewoon dé plek waar Schokkend Nieuws-medewerkers heel veel films kijken?), maar opmerkelijk is het zeker.

Genoeg uitstelgedrag! Dan is het nu *tromgeroffel* echt tijd voor de top 10. Lezers van het blad hebben hem al gezien, maar toch: hier is íe dan!

mt_ignore:top10

Met de puntentotalen:

1. GRAVITY (Alfonso Cuarón, VS 2013): 55 punten uit 16 lijstjes.
2. DJANGO UNCHAINED (Quentin Tarantino, VS 2012): 46 punten; 11 lijstjes.
3. STOKER (Park Chan-Wook, VS/GB 2013): 41; 14.
4. SIGHTSEERS (Ben Wheatley, GB 2012): 27; 7.
5. THE BATTERY (Jeremy Gardner, VS 2013): 26; 7.
6. THE WORLD’S END (Edgar Wright, GB 2013): 22; 6.
7. EVIL DEAD (Fede Alvarez, VS 2013): 19; 8.
8. ONLY GOD FORGIVES (Nicolas Winding Refn, VS 2013): 17; 6.
9. BORGMAN (Alex van Warmerdam, NL 2013): 16; 5.
10. WOLF CHILDREN (Mamoru Hosoda, JP 2012): 15; 5

Nu zijn we natuurlijk ook heel benieuwd wat onze lezers dachten van de genrefilms van 2013. Heb je zelf ook wel een mening over hoe de top 5 er eigenlijk uit had moeten zien? En welke film had er écht niet in onze top 10 mogen belanden? Vertel het ons!

Rest ons jullie een mooi nieuw (film)jaar te wensen. We zien jullie terug in 2014!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!