Head over Heels
Head over Heels
Nederhorror & scifi
7 november 2013

Horromcom

Head over HeelsEr broeit iets in Breda! Twee productiehuizen in de stad, G.I.G Entertainment en ThinkFish Media, sloegen de handen ineen voor HEAD OVER HEELS, een korte film die horror, comedy en romantiek combineert. Een horromcom dus. Of, zoals de makers het zelf zeggen: “Een bloedstollende romcom om je vingers bij op te eten.”

HEAD OVER HEELS gaat over Oliver, die er een vrij ongewone hobby op nahoudt: het vermoorden en ontleden van mensen in zijn martelkelder. Oliver is in het geheim verliefd op zijn collega van kantoor, Juultje. Helaas is Oliver erg verlegen en weet niet hoe hij dat aan moet pakken. Een mannelijke collega geeft advies. Volgens Ed is het enige wat hij nodig heeft om Juultje te versieren een gemeenschappelijke hobby. Maar hoe zorgt Oliver ervoor dat zijn ongewone vrijetijdsbesteding zijn kansen niet verpest?

Regisseur Tom Titulaer hoopt met deze film het, volgens hem, doodbloedende horrorgenre in Nederland nieuw leven in blazen. De mensen van ThinkFish en G.I.G Entertainment kennen elkaar al langer, maar verder dan het uitwisselen van medewerkers, apparatuur en expertise ging de samenwerking tot nu toe niet. Het balletje begon te rollen toen het geslaagde EXORSISTER van ThinkFish in 2012 het 48 Hour Film Project Nijmegen won, met G.I.G Entertainments Michiel van der Zandt als director of photography. De makers proberen op dit moment de film via crowdfunding te financieren. Schokkend Nieuws sprak met co-producent Maarten Verhey.

Waarom die mix van genres, en waarom juist comedy, horror en romantiek?

“Horror heeft een slechte naam in Nederland. Er worden weinig grote horrorfilms gemaakt, en áls er iets gemaakt wordt dan gaat het meestal over zombies. De Nederlandse romcoms zijn dan weer heel zoetsappig. Door de genres te combineren hopen we iets echt heel nieuws te maken. Het gaat niet om blood & gore, het gaat om het verhaal.”

Is er al een cast?

“We praten met verschillende mensen, dus namen kan ik nog niet geven. De crew is wel zo goed als rond. De soundtrack wordt verzorgd door de winnares van 3FM Serious Talent: Nina June!”

Wanneer willen jullie gaan beginnen met filmen?

“Eerst moet de financiering natuurlijk rondkomen, maar daarna willen we zo snel mogelijk beginnen met draaien. We willen in februari 2014 klaar zijn. Dan zijn we nog op tijd voor de verschillende festivals.”

Is 20 minuten niet een beetje lang voor de korte film festivals?

“Nee hoor, de meeste festivals hebben een limiet van 25 minuten, dus daar willen we net onder zitten. Er zijn inderdaad ook festivals die tien of vijftien minuten als limiet hanteren. Die vallen dan af, al hopen we dat ze misschien een uitzondering willen maken.”

Jullie komen allemaal uit Breda. In het persbericht en op de crowdfunding site wordt over ‘de regio’ en over een Noord-Brabantse samenwerking gesproken. Is dat bewust? Een Brabants collectief tegenover het Randstedelijk geweld?

“Dat is niet echt de insteek, maar het is wel belangrijk dat er vanuit Amsterdam gezien wordt dat er in de rest van het land ook creatievelingen wonen. Er is, onder meer omdat veel succesvolle DJ’s uit Breda komen, een groot collectief van creatieve mensen ontstaan hier. Er is wel een zekere drang om te bewijzen dat je niet uit de Randstad hoeft te komen om films te kunnen maken, maar de echte insteek is samenwerken. Samen sta je sterk, en je werkt nu eenmaal het handigste samen met mensen uit de eigen regio. Niks tegen de Randstad trouwens. Laatst was ik nog op de première van een documentaire over DJ Hardwell. Film gemaakt in Breda, première in Tuschinski Amsterdam!”

De crowdfunding-campagne van HEAD OVER HEELS loopt al een tijdje. Ze hebben nog acht dagen de tijd om 5.500 euro bij elkaar te krijgen. Wil je deze horromcom steunen? Klik dan hier. Regisseur Tom Titulaer vertelt je op Cinecrowd persoonlijk waarom dat een goed idee is. Kom op! Wij hopen op een happy end voor Oliver en Juultje!

HEAD OVER HEELS Cinecrowd site.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!