App
App
Nederhorror & scifi
21 oktober 2013

Film als pretpark

AppIn de techno-thriller APP verschijnt op een katerige ochtend opeens een app op de telefoon van psychologiestudente Anna Rijnders. Handig, maar – zo blijkt al snel – ook gevaarlijk. Ter gelegenheid van de release van APP op dvd en blu-ray sprak Schokkend Nieuws met regisseur Bobby Boermans.

Opvallend aan APP is dat de film een zogenaamde ’second-screen experience’ biedt. Meestal hoor je in de bioscoop braaf je telefoon op stil te zetten en te negeren. Voor APP moet je juist een speciale app downloaden op je smartphone, die dan tijdens de film af en toe trilt met informatie: een scène vanuit een ander perspectief, een facebook-uitwisseling, sms-jes tussen de personages…

APP, met Hannah Hoekstra in de hoofdrol, is de tweede lange speelfilm van Bobby Boermans. De Nederlandse regisseur debuteerde in 2011 met de horrorfilm CLAUSTROFOBIA. Morgen verschijnt  APP op dvd en blu-ray. De hier te downloaden app werkt ook met de schijfjes, maar wie de film echt wil ondergaan zoals hij bedoeld is, kan dit weekend in Brugge terecht. APP is de openingsfilm van het Razor Reel Filmfestival.

Bobby Boermans: ‘Het begon er eigenlijk mee dat we een coole film voor jongeren wilden maken. Omdat ze tegenwoordig allemaal vast zitten aan hun telefoon, kwamen we al snel op het idee iets met een app te doen. Toen zijn we de mogelijkheden gaan onderzoeken. Ik kende de ACR-methode (Audio Content Recognition) wel van Shazam en Soundhound, maar dat duurt veel te lang, een seconde of zeven. Het bleek beter te werken als we alle informatie in de app zelf stopten. Dan kun je alles tot op de frame nauwkeurig timen, zélfs als je tussendoor even naar de wc gaat of zo. En dan gaat er echt een wereld voor je open.’

Waarmee moet je eigenlijk rekening houden als je voor twee schermen filmt?

‘Het kost de kijker een seconde of drie om van scherm te wisselen, dan moet je nog de informatie in je opnemen en dan weer terugschakelen. In totaal al snel een halve minuut. In die tijd hoor je de film wel, maar je mag natuurlijk geen belangrijke informatie op het grote scherm missen. We hebben daarom veel dingen wat langer gemonteerd: aanloopjes, kloppen op een deur en binnenlopen, dat soort dingen.’

Er zijn mensen die vinden dat er een spoiler in de app zit, zodat je er al heel vroeg achterkomt wie de slechterik is.

‘Tja, sommige mensen vinden dat een spoiler, anderen vinden het juist een toevoeging dat je eerder dan de hoofdpersoon weet wat er aan de hand is. Andersom vinden sommige mensen de sms-jes tussen de hoofdpersonen aan het begin niks toevoegen aan de plot. Ik vind dat het net iets meer inzicht geeft in hun personages.’

CLAUSTROFOBIA was de eerste film die exclusief voor VoD werd uitgebracht. APP heeft de app. Loop je niet het risico bekend te komen te staan vanwege de gimmicks?

‘Ik hou wel van gimmicks, dus ik vind het niet erg om daarom bekend te staan! Ik denk ook dat het steeds meer zal gebeuren, bijvoorbeeld met interactieve DCP’s (Digital Cinema Packages). Ik hoop dat ik de dag nog meemaak, over een jaar of twintig, dertig, dat in elke grote stad een multiplex is met tenminste één goede zaal waar je al die 4D, 5D-dingen  kan beleven: IMAX, trillende stoelen, misschien wel schermen in de stoel voor je, water, licht, geur, noem maar op! Ik vind het echt leuk om in een film te zitten en dat allemaal mee te maken.’

Wordt het dan niet meer een pretparkattractie dan een film?

‘Ja, maar ik ben dol op pretparkattracties! Ik vind naar een pretpark gaan vaak zelfs leuker dan naar de film! Als je die twee werelden kan combineren – en dat is al lang geleden begonnen met CAPTAIN EO van Lucas en Coppola, die ik laatst nog in 35 mm heb gezien – wat zou je daar dan op tegen hebben? Voor een Franse arthouse-film werkt het natuurlijk niet, maar zo echt ín een film zitten is toch supertof?  Als je dan ook nog een goed verhaal hebt, is het helemaal fantastisch.’

In sommige opzichten lijkt je film op DE LIFT – er zit zelfs een scène in waar een lift onder besturing van de app staat. Was dat bewust, omdat de thematiek ook overeenkomsten vertoont?

‘Totaal niet! Maar iedereen begon er na de première over, en ik zie het ook wel. Ik vind dat ook wel vleiend, het is een toffe film. FINAL DESTINATION was veel meer een inspiratiebron. Ik heb laatst op een festival de scenarioschrijver ontmoet, en die wilde na de screening van APP nog wel met me praten! GIRL WITH THE DRAGON TATTOO van David Fincher was verder een visueel uitgangspunt. Wat betreft het thema; ik hou niet van films met een belerend vingertje, maar ik hou er wel van als er een soort van onderliggende boodschap is. Het is niet zo dat deze film is gemaakt om mensen bang te maken voor techniek, maar ik vind het wel interessant dat we al onze data en al onze shit in onze telefoon stoppen, terwijl we geen idee hebben waar het allemaal wordt opgeslagen. Ik ben vrij tech-savvy en ik vind het allemaal hartstikke leuk, maar tegelijkertijd zit er een enorme keerzijde aan. Dat hele PRISM-verhaal… Met onze eigen app liepen we ook al tegen ethische keuzes aan. Gaan we de mensen die de app downloaden allemaal een push-bericht sturen vóórdat de film begint? Gaan we gps-gegevens gebruiken? Gaan we ze om vier uur ’s nachts nog even met Iris confronteren? Het enge is dat de technologie nog veel verder kan.’

Ten slotte: wat staat er nog op stapel?

‘Ooit wil ik nog wel in Hollywood een film van honderd miljoen maken en heel veel shit opblazen. Dat lijkt me het allerleukste. Ik ga nu eerst een televisiefilm voor RTL maken, dan een paar films produceren, en ik heb alweer een idee voor de volgende film – maar dat ga ik nog niet verklappen. Echt zo’n idee waarvan je denkt, verrek, waarom heeft niemand dat eigenlijk nog gedaan?’

APP is vanaf 22 oktober te koop op dvd en blu-ray. Release: Bridge Entertainment.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!