Guilty Pleasures of the 80ies
Guilty Pleasures of the 80ies
Nieuws
28 juni 2013

Guilty Pleasures of the Eighties

Guilty Pleasures of the 80ies“De jaren tachtig: een tijd van oppervlakkige overdaad en bravoure, van ongebreidelde consumptiedrang en neoliberalisme. De Westerse wereld wordt ingedeeld in werkloze losers en succesvolle yuppies. De enen dragen trainingspakken, de anderen Don Johnson-vestjes met schoudervulling. Vrouwen steken elkaar de loef af met de meest volumineuze kapsels en mannen spannen hun spierenbundels in spandex T-shirts…” De Cinematek in Brussel fleurt acht vrijdagen in juli en augustus op met een selectie Guilty Pleasures of the Eighties.

De Eighties, dat waren de jaren van bodybuilding, jogging en aerobics. De jaren van Thatcher, Reagan en Patrick Swayze. De jaren van videocassettes, home computers, floppy disks… en all American heroes als Chuck Norris, Charles Bronson, Sylvester Stallone en Arnold Schwarzenegger.

Acht vrijdagen achtereen zorgt de Cinematek voor “een fijne selectie stupide films die we vakkundig en met de nodige sociologische en cultuurhistorische duiding de grond zullen inboren. De selectie gaat naar films die indertijd om onverklaarbare reden het bekijken waard werden beschouwd, maar die nu zo ongelofelijk achterhaald en gedateerd zijn dat verbijstering het enig mogelijke verweer is.”

We laten de filmbeschrijvingen over aan de geestige copywriter van de Cinematek. Alle films zijn Nederlands en Frans ondertiteld en beginnen om 19.00 uur, tenzij anders aangegeven. Stap in de tijdscapsule en laat je meevoeren door schaamteloos jeugdsentiment bij:

5 juli: THE LAST AMERICAN VIRGIN (Boaz Davidson, 1982)
Drie pubers hebben maar één doel in hun leven: ‘het’ voor de eerste keer doen. Dit prototype van de jaren tachtig tienersekskomedie mijdt geen enkel cliché en staat bol van de pop & new wave hits.

12 juli: THE LAST DRAGON (Michael Schultz, 1985)
De zwarte kungfu-adept Leroy Green redt een mooie zangeres (eighties-icoon Vanity) uit de klauwen van een louche zakenman en krijgt af te rekenen met Sho’nuff, de Shogun van Harlem. In de gloed van pulserende discolichten doet deze unieke kungfu-comedy een dansje op het ritme van eighties Motown.

19 juli: ELECTRIC DREAMS (Steve Barron, 1984)
Een geek en zijn IBM Personal Computer strijden om het hart van de sexy buurvrouw. De regisseur van muziekvideo’s als Michael Jacksons Billie Jean en A-ha’s Take On Me, maakt van de film één langgerekte videoclip doorspekt met een vettige synthesizer sound en prehistorische computer visuals.

26 juli: DEATH WISH 3 (Michael Winner, 1985)
Immer op zoek naar gerechtigheid, fronst Charles Bronson het voorhoofd terwijl hij op dwaze one-liners kauwt. Het derde deel van de legendarische wraaksaga gaat grandioos over-the-top, want ditmaal kegelt Bronson het schorremorrie van straat met een bazooka!

26 juli: INVASION U.S.A.(Joseph Zito, 1985)
Cubaanse guerillastrijders landen op de stranden van Florida en zien de revolutie meteen groots als ze een brave tuinwijk terroriseren. Gelukkig is daar Chuck Norris nog, met een raketwerper in zijn broekzak. – Let op: aanvang: 21.00 uur

2 augustus: ROCKY IV (Sylvester Stallone, 1985)
Nadat Dolph Lundgren zijn vriend Apollo tot moes slaat moet Rocky de strijd aangaan met de meedogenloze Russische krachtpatser. Met de subtiliteit van een bokszak draineert regisseur/acteur Stallone alle menselijkheid uit het Rocky personage en vult het met consumptiefetisjisme, steroïden en spierballenethiek.

9 augustus: BREAKDANCE: THE MOVIE (Joel Silberg, 1984)
Jazzdanseres Kelly heet voortaan Special K, want de hele breakdance scène ligt aan haar voeten als ze straatdansers Ozone en Turbo versterkt in hun rivaliteitsstrijd met de Electro Rock crew. Een amusant en kleurrijk tijdsdocument dat ondertussen hilarisch gedateerd overkomt.

16 augustus: MANNEQUIN (Michael Gottlieb, 1987)
Andrew McCarthy wordt verliefd op een etalagepop terwijl hij een sterk staaltje van zijn eigen houterige acteerstijl ten beste geeft. Ook Kim Catrall (Sex and the City) als de pop in kwestie stuwt deze materialistische en seksistische klucht naar tenenkrullende hoogtes.

23 augustus: ROAD HOUSE (Rowdy Herrington, 1989)
Patrick Swayze heeft een filosofiediploma op zak, maar komt aan de bak als buitenwipper in een ruige bar. Afgekraakt door de filmkritiek, groeide de film uit tot één van de grote cultklassiekers van de jaren tachtig met zijn onbedoelde homoërotiek, eendimensionale karakters en eindeloze knokpartijen.

Cinematek Brussel
Baron Hortastraat 9
1000 Brussel
www.cinematek.be

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!