Pino en_Brian
Pino en_Brian
INTERVIEW

Passion voor muziek

Pino en_BrianDeze week komt PASSION, de nieuwe film van Brian De Palma, uit. Opnieuw vertrouwde hij de filmscore toe aan componist Pino Donaggio. Schokkend Nieuws sprak met ‘The Venetian Horror Master’.

Pino Donaggio was in de jaren zestig één van de meest succesvolle zangers van Italië. Zijn hit Lo Che Non Vivo werd wereldwijd 80 miljoen keer verkocht en gecoverd (als You Don’t Have To Say You Love Me) door o.a. Elvis Presley en Dusty Springfield. Begin jaren zeventig gooide hij echter het roer om en werd filmmuziekcomponist. Onder zijn beroemde scores vinden we titels als: DON’T LOOK NOW, PIRANHA, THE HOWLING en de De Palma-klassiekers CARRIE, DRESSED TO KILL, BLOW OUT en BODY DOUBLE.

De Palma liet in zijn carrière scores schrijven door o.a. Bernard Hermann, John Williams en Ennio Morricone, maar werkte het meest met Donaggio. In PASSION werken ze voor het eerst sinds 1992 weer samen. De erotische thriller verschijnt op 25 april in de bioscoop. Het verhaal is gebaseerd op het Franse CRIME D’AMOUR uit 2010, maar Rachel McAdams en Noomi Rapace spelen twee typische De Palma femmes fatales: bloedmooie carrièrevrouwen die van werk, wedijver en sluimerend lesbianisme een dodelijke cocktail maken.

In Schokkend Nieuws #102 – begin juni in de winkel – publiceren we een uitgebreid interview met Donaggio. Hier alvast een voorproefje op de film en onze Soundtrack-special.

Hoe was het om na 21 jaar weer samen te werken met Brian De Palma?

“Alles verliep zo vanzelfsprekend. Het leek alsof we gisteren nog hadden samengewerkt. Tijdens een persconferentie over PASSION vroeg iemand aan Brian waarom hij mij weer had gevraagd had en hij antwoordde: ‘Hij weet hoe hij over dromen en angst moet schrijven.’. We mogen dan meer dan twintig jaar niet hebben samengewerkt, we kennen elkaar door en door.”

U heeft in de loop der jaren vele malen met hem samengewerkt. Hoe is uw werkrelatie?

“Brian is over het algemeen behoorlijk veeleisend, maar gelukkig zijn we het vrijwel altijd eens. Soms vertrouwt hij op mijn intuïtie en gaat akkoord met mijn voorstellen. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de museumsequentie in DRESSED TO KILL (1980); zes minuten muziek en geluidseffecten zonder dialoog. Dat wordt nog steeds beschouwd als één van mijn beste stukken muziek en tot op de dag van vandaag gedraaid op klassieke radiozenders in Amerika.”

U schreef ook de muziek voor zijn film CARRIE (1976). Kunt u wat meer vertellen over uw inspiratie, bijvoorbeeld voor de muziek in de finale met de split screens?

“Ik vind het heerlijk als ik mijn fantasie en experimenteerdrift kan aanboren, zoals bij CARRIE. De muziek tijdens haar kroning tot koningin van het bal reflecteert in eerste instantie Carries emoties en is daarom dromerig en romantisch. Vervolgens volgt een thematische neergang naar één monotone toon, die verontrustend genoeg moest zijn om spanning te creëren zonder te veel af te leiden van het gelach en het geschreeuw van de menigte. Ik had het gevoel dat na het eerste romantische en symfonische gedeelte, er ook een verandering in timbre moest zijn. Ik heb dit opgelost door in plaats van een orkest elektronische muziek te gebruiken.”

En de score voor PASSION? Welke thema’s en instrumenten heeft u bijvoorbeeld gebruikt?

“Het is hoofdzakelijk een orkestrale instrumentatie, af en toe aangevuld met synthesizers voor atmosfeer. Het is een diepe, spookachtige score, af en toe onderbroken door gewelddadige atonale passages. Het hoofdthema is melancholisch en een klein beetje psychotisch, net zoals het personage van Noomi Rapace. Dan zijn er nog wat pop-funky-achtige dingetjes die ik schreef met mijn vaste rechterhand Paolo Stefan, en een klassieke ‘De Palma over-the-top finale’ om het af te maken. Die laatste sequentie was echt essentieel voor de film. Die moest perfect zijn: Brian leverde echt een ongelofelijke prestatie.”

PASSION draait vanaf 25 april in de bioscoop. Het volledige interview met Pino Donaggio lees je in Schokkend Nieuws #102, verkrijgbaar vanaf de eerste week van juni.

22 april 2013

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!