Ik kan vliegen
Ik kan vliegen
Nederhorror & scifi
19 april 2018

Nieuw Nederlands Peil

Prachtig om te zien hoe zaal 1 van EYE – 315 stoelen – afgelopen zondag bijna helemaal volstroomde voor de korte films van jonge genretalenten uit de Lage Landen. Imagine gaf ook dit jaar weer een mooie tussenmeting van het Nieuw Nederlands Peil.

De belangstelling bij het publiek lijkt te groeien. Schokkend Nieuws wijdt al sinds jaar en dag de eerste drie pagina’s van het magazine aan Nederlandse en Vlaamse genreproducties. Imagine doet dat nu ook enige jaren, maar nog nooit eerder trok dit festivalonderdeel zoveel mensen. Er is dus hoop, zo bleek niet alleen uit het korte filmprogramma op zondag, maar ook uit de pitch-wedstrijd van woensdag.

Er deden tien Nederlandse filmpjes mee aan het Nieuw Nederlands Peil-programma op zondag, en één Vlaamse productie. IK KAN VLIEGEN van Ruwan Suresh Heggelman beet het spit af. Een verzorgde fantasyfilm van de maker van de zombiekomedie BESTE VRIENDEN (2015), die hier meer de romantische/melodramatische kant op gaat. In MOON CHILDREN doet Marlyn Kist de Ruijter dat ook, maar ze kiest daarbij voor een Alex van Warmerdam-achtige DIY-vormgeving die heel fraai oogt. Het meest overtuigend op het snijvlak van fantastiek en romantiek, is echter zonder enige twijfel PIZZAMONSTER van Kurt Platvoet. Eerder won hij de pitchwedstrijd van het Nederlands Film Festival met zijn filmidee en dat blijft onweerstaanbaar. Hoofdrolspelers Sallie Harmsen (een van de replicants in BLADE RUNNER 2049!) en Benjamin Moen geven de korte film een hart. Rob’s Propshop zorgde voor de gruwelijke topping en een prachtig shot met een traan.

Imagine hanteert een brede definitie van genrefilm. Dat maakt dat je wel wat vraagtekens kunt zetten bij het ‘schokkende gehalte’ van de volgende drie films. FRAKTAAL (Julius Horsthuis) is een non-narratief en vrij abstract filmpje gebaseerd op fractals en komt dichter in de buurt van de kunstfilm. Hetzelfde kun je zeggen van WORD van Remco Vlaanderen, waarin beelden van een zwevende zwarte bol en zware filosofische citaten elkaar afwisselen. Nogal pretentieus. Ook niet te bevatten, maar wel erg lachwekkend is RINGO ROCKET STAR AND HIS SONG FOR YURI GAGARIN. René Nuijens en Steve Korver reizen al meer dan tien jaar met enige regelmaat naar Rusland en werken aan een reeks korte films rond de Russische ruimtepionier. Hier lees je er meer over. 

Komisch zijn ook SANDWITCH, van Schokkend Nieuws-redactielid Jasper ten Hoor, en SALVATORE van Maarten Groen. Erg vernieuwend zijn de filmpjes niet, maar acteurs Duncan Meijering en Max van Kreij hebben absoluut de lach aan hun kont hangen, en Hans Dagelet en Egbert Jan Weeber zorgen voor een fraai bloedballet.

SHOES van de Iraans-Belgische Ray Kermani bespraken we al in SN #130. Een ‘no-budget productie’, zoals Kermani ook zelf toelichtte, maar niettemin: met een zaklantaarn door duistere catacomben dwalen blijft zeer effectief. De makers van THE HANGMAN (Tim Sagl) en MEET JIMMY (David-Jan Bronsgeest) kennen de tropes en tricks van het horrorgenre ook op hun duimpje. Beide filmpjes voelen nog een beetje als een vingeroefening en misschien zijn ze dat ook gewoon. Daarom was het heel prettig te vernemen dat in elk geval de makers van MEET JIMMY plannen hebben voor een lange versie rond hun griezelige podcast en de seriemoordenaar die vrouwen vermoordt door ze twee vingers in de keel te duwen. Regisseur David-Jan Bronsgeest en Tim Koomen (full discloser: Tim is óók Schokkend Nieuws) hielden een prima presentatie tijdens de Imagine pitchcontest op woensdag.

Zes Nederlandse filmprojecten die nog gemaakt moeten worden, werden gepresenteerd tijdens de pitchwedstrijd. De winnaars reizen op kosten van het festival naar Montréal om daar van 20 tot en met 23 juli de internationale co-production market te bezoeken. De winnaars van drie jaar geleden, Thijs Meuwese en Colinda Bongers, konden vorig jaar vol trots hun eerste lange speelfilm laten zien: MOLLY. Dit is dus echt een waardevolle stepping stone. Ondergetekende is altijd verbaasd over het lage aantal aanmeldingen voor de pitch contest.

mt_ignore: Green Zone

Thijs Meuwese was dit jaar trouwens ook aanwezig, maar dan als producent van THE GREEN ZONE. Rianne Haak (GLIESE 538, zie foto) heeft een fraai idee voor een postapocalyptische film. Senna is een betrokken arts die een geneesmiddel zoekt voor een plaag die de aarde verwoestte, maar de elite heeft onze thuisplaneet allang verruild voor Mars. In haar wanhoop gaat Senna steeds verder met haar experimenten. De film zou ongeveer een half miljoen euro moeten kosten en Get Off the Road Films heeft al bewezen dit soort sf-avonturen aan te kunnen. Hun tweede, KILL MODE, is momenteel in postproductie.

TheOccupant poster 01

IBINU van Dwight Fagbamila is een persoonlijk drama dat zich afspeelt op het grensgebied van het heden en het Nigeriaanse rijk van de voorvaderen en ongeborenen. Fagbamila pitchte het als een film die van sociaal-realisme overvloeit in magisch realisme, maar zaaide zelf twijfel door te verklaren dat het ‘geen genrefilm’ wordt. Er is een script van 45 minuten dat nu wordt uitgebreid tot speelfilmlengte.

THE OCCUPANT van Hugo Keijzer gaat over een hardwerkende geologe, Danny. Zij overleeft een helicoptercrash met een nog onbekende oorzaak in het hartje van Rusland. In het ‘scifi drama with a touch of horror’ wordt ze door het besneeuwde landschap naar een mysterieuze plek gelokt en wat ze daar aantreft..? Het scenario wordt op dit moment voltooid. Producent is overigens Maurice Schutte, die we dan weer kennen van SPACE BEERS. Het gaat goed met de voorbereidingen van de ruimtekomedie. In de volgende Schokkend Nieuws lees je er meer over.

De Nederlands-Belgische productie YUMMIE deed ook mee. De zombie-uitbraak in een Oost-Europese kliniek voor plastische chirurgie trok al eerder onze aandacht. We schreven er in juni 2016 over in ons blad. Regisseur is Lars Damoiseaux, die in 2008 de korte film ELEVADOR maakte, een niet-officieel, maar wel zeer geslaagd vervolg in found footage-stijl op Dick Maas’ DE LIFT. Hij werkt samen met scenariste Eveline Hagenbeek. 85 procent van het productiegeld is al bij elkaar, Kinepolis Film Distributie brengt de film in België uit en Damoiseaux gaat naar verwachting in oktober al schieten. We kijken uit naar de facelifts, boobjobs en zombies.  Mooie tagline ook: ‘They wanted to look yummie – they do!’

Last but not least: Michiel ten Kleij (PAPIER HIER, STEFAN HEEFT EEN STER GEVANGEN) pitchte zijn spookhuis-drama THE HOUSE ON TEMPLE FORTUNE LANE. De korte teaser zag er goed uit en zijn enthousiasme was groot voor het verhaal over een 77-jarige balletdanseres die niet bang is voor de geest in haar huis, maar deze juist verwelkomt. De jury reageerde om onbegrijpelijke reden nogal bits toen hij vertelde naar een Britse co-producent te zoeken. Waarom? De Brexit?

Vrijdagavond wordt tijdens de slotceremonie bekend gemaakt wie de pitchwedstrijd heeft gewonnen en naar Montréal mag. Schokkend Nieuws blijft al het Nederhorror-nieuws uiteraard volgen. Duidelijk is in elk geval: er beweegt van alles in de ondergrond!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!