Star Wars From a Certain Point of View cover
Star Wars From a Certain Point of View cover
Nieuws
10 december 2017

Star Wars: From a Certain Point of View

Star Wars From a Certain Point of View coverBOEK | Met alle aandacht voor THE LAST JEDI zou je haast vergeten dat het veertig jaar geleden is dat A NEW HOPE – toen nog gewoon STAR WARS – in de bioscoop uitkwam. Aanleiding voor een boek met veertig verhalen.

Star Wars: From a Certain Point of View, heet het boek, en dat verklapt ook direct het concept. Het gaat eens niet vooral over Luke, Leia en Han: elk verhaal uit de bundel stelt een personage centraal dat maar zijdelings betrokken was bij het verhaal van dat centrale trio. Het eerste verhaal volgt de kapitein van het schip van Leia dat helemaal aan het begin van A NEW HOPE het scherm binnenvliegt. In het op-een-na-laatste verhaal zitten we in het publiek met twee rebellen tijdens de prijsuitreiking. Daartussen kan je de hele film herbeleven, maar dan net even anders.

Zoals bij veel verhalenbundels is zowel de toon als de kwaliteit wisselend. Sommige schrijvers weten maar weinig toe te voegen: hun personages leven nog steeds alleen in hun interacties met het hoofdverhaal. Opvallend genoeg lijkt dat vooral te gebeuren met de verhalen rond bekendere personages als Beru Whitesun, Greedo, Qui-Gon Jinn en Lando. Maar gelukkig weten genoeg schijvers de perspectiefwisseling op interessante wijze uit te buiten.

Dat kan bijvoorbeeld door humor. Zowel The Sith of Datawork van Ken Liu en An Incident Report van Mallory Ortberg (waarin we het rapport lezen van de man die door Darth Vader ge-force-chocked werd) nemen de bureaucreatie van het keizerrijk als uitgangspunt. The Kloo Horn Cantina Caper van Kelly Sue DeConnick en Matt Fraction is een heuse OCEAN’S ELEVEN rond de vaste tent van Han Solo. In Of MSE-6 and Men is een nederige droid, zonder dat hij het zelf helemaal doorheeft, getuige van een romance op de Death Star.

Andere verhalen benadrukken vooral de tragiek op de achtergrond, waardoor het boek onverwacht melancholisch is. Maar liefst drie verhalen spelen zich af tijdens het aanvallen van de Death Star, waarbij door de Rebellion flinke offers worden gebracht. De vernietiging van Alderaan heeft, in Eclipse van Madeleine Roux, een stuk meer impact vanuit de ogen van Bail en Breha Organa. Bijpersonages zoals een willekeurige Jawa (in Stories in the Sand van Griffin McElroy), de rode droid die Luke en zijn oom uiteindelijk toch niet kopen (in The Red One, van Rae Carson) en zelfs het monster in het afvalwater (in The Baptist, van Nnedi Okorafor) blijken eigen dromen te hebben, eigen hoop en eigen verdriet.  En het einde van Laina, van Wil Wheaton, is haast gemeen te noemen.

Toen STAR WARS gemaakt werd was het maar een film. Ondertussen heeft de franchise eindeloos veel films, series, boeken, stripboeken, spelletjes, speelgoed en nog veel meer voortgebracht. De verhalen in dit boek refereren soms ook aan dit uitgebreide universum, en dan vooral aan ROGUE ONE: Jyn Erso, Orson Krennic en de strijd om Scarif worden een paar keer genoemd. Toch weet de bundel door de focus op de gebeurtenissen uit die éérste film weer duidelijk te maken waarom die zo inspireerde: de marges zitten zo bomvol dat er nog tientallen verhalen in krioelen.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!