blowup
blowup
Nieuws
3 september 2015

Retrospectief: Antonioni

blowupEVENT | Het lijkt misschien meer iets voor een arthouse-liefhebber dan voor een Schokkend Nieuws-lezer: een tentoonstelling en filmprogramma rond Michelangelo Antonioni. Toch valt er voor de genrefan ook heel wat aan het oeuvre van Antonioni te genieten.

Op 12 september opent bij EYE in Amsterdam een tentoonstelling over Michelangelo Antonioni (geboren 1912, overleden 2007). Ook worden zijn bekendste films vertoond. Antonioni hield als regisseur erg van mysteries. In de oplossingen was hij echter een stuk minder geïnteresseerd. In L’AVVENTURA (te zien 14/11 en 9/12), de eerste film uit de trilogie zwart-witfilms (met muze Monica Vitti in de hoofdrol) waarmee hij bekend werd, draait om de verdwijning van een vrouw. Terecht komt ze niet.

In BLOW-UP (te zien 10/09; 19/09; 11/01) ziet een fotograaf in de swinging sixties op een foto iets dat een lijk zou kunnen zijn. Als hij teruggaat naar de locatie is er niets te vinden en de film eindigt in plaats van met een antwoord met een tenniswedstrijd in mime. In PROFESSIONE: REPORTER (te zien 17/09; 09/09; 03/12; 11/12; 02/01) neemt Jack Nicholson spontaan de identiteit van een overleden hotelgenoot over. Dan blijkt de overleden man wapenhandelaar te zijn geweest. Of toch niet?

Vooral de drie films die Antonioni buiten Italië maakte verwierven cultstatus. BLOW-UP vanwege de aanwezigheid van David Hemmings en Vanessa Redgrave én vanwege die iconische poster. PROFESSIONE: REPORTER (ook wel bekend als THE PASSENGER) door het indrukwekkende eindeloze eindshot en de aanwezigheid van Maria Schneider een paar jaar na LAST TANGO IN PARIS.

En ten slotte is er nog de grote flop ZABRISKIE POINT (te zien 12/09; 05/12; 24/12), een hippie-nachtmerrie met een orgie in de woestijn en wéér zo’n onvergetelijk einde, waarin een huis keer op keer opgeblazen wordt (met Pink Floyd op de geluidsband). Karina Longworth duidde de film recentelijk in haar podcast You Must Remember This als spiegel van de Manson-moorden en van de kater van de Summer of Love – geen wonder dan ook dat de film het bij uitbreng zo slecht deed. Goed is ZABRISKIE POINT eigenlijk niet, en al is hij als tijdsdocument interressanter dan als film, vanwege het cultgehalte is hij toch de moeite waard. Bovendien kun je er op een prettige anti-burgerlijke manier je kerstavond mee doorbrengen.

De trilogie gevormd door L’AVVENTURA, LA NOTTE en L’ECLISSE is prachtig, maar minder interessant voor de genreliefhebber. Uit de Italiaanse periode wel de moeite waard in dat opzicht, is vooral IL DESERTO ROSSO (te zien 13/09; 29/09; 13/12; 25/12; 01/01). Ook hier speelt Vitti een belangrijke rol, maar belangrijker nog is de industriële omgeving die haar omringt en die zelden zo stijlvol en liefdevol in beeld is gebracht.

Vrijwel alle films van Antonioni zijn van september t/m januari bij EYE in Amsterdam te bekijken op het grote scherm. Ook is er een tentoonstelling, die loopt van 12 september 2015 tot en met 17 januari 2016. Met dertien projectieschermen waarop filmfragmenten zijn te zien en verder veel documenten, foto’s en brieven uit het archief in Ferrera (de geboorteplaats van Antonioni), setfoto’s en schilderijen van de regisseur. Meer informatie is te vinden op de website van EYE.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!