JamesHorner
JamesHorner
Nieuws
23 juni 2015

I.M. James Horner

JamesHornerRIP | De gisteren verongelukte James Horner wordt door de meeste kranten en sites geroemd om zijn muziek voor TITANIC en BRAVEHEART. Wij gedenken hem als de componist van HUMANOIDS FROM THE DEEP, BATTLE BEYOND THE STARS, WOLFEN, COMMANDO, ALIENS en AVATAR.

De Amerikaanse filmcomponist kwam gisteren om het leven tijdens een ongeluk met een privĂ©vliegtuigje. James Horner (Los Angeles, 1953)  werd 61 jaar en maakte scores voor meer dan 150 films. In 1998 won hij maar liefst twee Oscars, Ă©Ă©n voor de soundtrack en een gedeelde Oscar voor het door Celine Dion gezongen titellied van TITANIC.  “Near, far, wherever you are. I believe that the heart does go on.”

Ahum, wij gedenken Horner liever als de man die zijn carrière begon bij Roger Corman. The King of the B’s stond aan het begin van de carrière van menige ster aan het Hollywoodfirmament. Horners eerste score, THE LADY IN RED, was bijvoorbeeld een New World Pictures gangsterfilm van Lewis Teague, de man die later ALLIGATOR en CUJO zou regisseren. Horner was zesentwintig toen hij bij Corman aan de slag kon en maakte voor hem ook nog de scores van HUMANOIDS FROM THE DEEP (1980) en BATTLE BEYOND THE STARS (1980). Hij leerde er ook James Cameron kennen. “I met Jim when he was a cameraman on BATTLE BEYOND THE STARS, which was a century ago,” vertelde hij in een interview. “It happened to be a film that was Roger Corman’s first film to be co-produced by a larger company, Orion, and it was released by Paramount, and that’s how Paramount discovered me, and that was my first stepping stone, going up doing movies with them.”

De grote doorbraak voor Horner kwam met zijn opvallende score voor WOLFEN (1981) en de epische muziek voor STAR TREK: THE WRATH OF KHAN (1982). Regisseur Nicholas Meyer maakte een beroemd geworden grapje dat Horner was ingehuurd omdat de studio zich Jerry Goldsmith, die de eerste STAR TREK componeerde, niet kon veroorloven. De film maakte van Horner echter een minstens zo gewilde naam.

Horner maakte daarna muziek voor onder meer STAR TREK III: THE SEARCH FOR SPOCK (1984), COMMANDO (1985), COCOON (1985) en ALIENS (1986). Die laatste film leverde hem nogal wat stress op: “ALIENS was, uhm, interesting (…) I think he (Cameron) was under a lot of pressure to get it done in a given time frame, and he was used to doing everything himself, in a corner. (…) I had got to England to write the score, but they were still shooting, yet alone editing, and the studio didn’t really know. It all got done but I had very little time to write the score.” Hij zou zelfs gezworen hebben nooit meer met Cameron te werken.

Gelukkig hield hij zich daar niet aan. De scores voor BRAVEHEART en APOLLO 13 (beide 1995) leverden hem felbegeerde nominaties op, maar het was uiteindelijk zijn werk voor Camerons TITANIC (1997) dat hem definitief tot de A-list katapulteerde. Horner was vooral geliefd vanwege zijn theatrale orkestrale muziek en interesse in folk-instrumenten. Onder fans wordt vooral zijn score voor WILLOW en THE LAND BEFORE TIME veel geprezen. Zijn laatste grote mainstream score was die voor THE AMAZING SPIDER-MAN (2012).

Kennelijk kwam het later ook helemaal goed tussen Horner en Cameron, want hij werkte maar liefst twee jaar exclusief aan de soundtrack van AVATAR (2009). “The most difficult film I have worked on and the biggest job I have undertaken,” noemde hij het. “I work from four in the morning to about ten at night and that’s been my way of life since March. That’s the world I’m in now.”

Misschien dat we in de aangekondigde sequels AVATAR II en III nog iets van hem zullen terug horen, maar het is wel een mooie gedachte Horner voor eeuwig zijn muziek te zien maken tussen blauwe reuzen.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nĂłg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!