Resident evil_retribution_poster
Resident evil_retribution_poster
Nieuws
12 februari 2013

Resident: Paul W.S. Anderson

Resident evil_retribution_posterPaul W.S. Anderson: waar het ene kamp zijn films onverbiddelijk met de grond gelijk maakt, treft hij aan de andere kant een fanbase die hem trouw blijft. De Resident Evil-franchise loopt als een bloedrode draad door zijn oeuvre. Schokkend Nieuws sprak met de regisseur naar aanleiding van het verschijnen van RESIDENT EVIL: RETRIBUTION op dvd en blu-ray.

In de bijna twintig jaar die de carrière van Paul W.S. Anderson bestrijkt, heeft hij een oeuvre opgebouwd vol dalen en pieken. Op internet wordt onophoudelijk gefulmineerd op zijn gameverfilming MORTAL KOMBAT (1995), op het monumentaal geflopte SOLDIER (1998), EVENT HORIZON (1997) of AVP: ALIEN VS. PREDATOR (2004). De regisseur boekte echter ook groot commercieel succes met RESIDENT EVIL (2002) en de films die daarop volgden. Niet vreemd dus dat Anderson en zijn hoofdrolspeelster, tevens echtgenote, Milla Jovovich een vijfde deel maakten.

De Resident Evil-reeks heeft u geen windeieren gelegd.

(lacht) ‘Nee, zeker niet. Dat was bij de eerste film al meteen het geval. Ik zou in 2000 eigenlijk een remake gaan maken van DEATH RACE 2000 (1975), maar dat ging niet door. [Die remake, DEATH RACE, zou hij uiteindelijk in 2008 regisseren – red]. Na de televisiefilm THE SIGHT (2000) kwam RESIDENT EVIL in beeld. Er gingen aanvankelijk verhalen dat George A. Romero het scenario en de regie op zich zou nemen, maar uiteindelijk kwam het project mijn kant op.’

En nu zijn we dik tien jaar verder en verschijnt RESIDENT EVIL: RETRIBUTION op dvd en blu-ray. Waarom blijft u terugkeren naar deze franchise?

‘Nou, één reden was in ieder geval dat we RESIDENT EVIL: AFTERLIFE (2010) afsloten met een grote cliffhanger. Daar moest wel een vervolg op komen. Je kunt de fans niet laten zitten met een belofte die niet waargemaakt wordt. AFTERLIFE en RETRIBUTION sluiten dan ook naadloos op elkaar aan.’

U zit nu ook weer op de regiestoel. Bij RESIDENT EVIL: APOCALYPSE (Alexander Witt, 2004) en RESIDENT EVIL: EXTINCTION (Russell Mulcahy, 2007) was u scenarist en producent, maar geen regisseur. Hoe is dat zo gekomen?

‘Hmmm, dat was inderdaad niet zo’n makkelijke beslissing en achteraf had ik het liever anders gezien. Het is een lang en complex verhaal. Zonder teveel in details te treden: het draaide vooral om conflicten met andere studio’s, geld en touwtrekkerij rond eerder gemaakte afspraken. Hoe je het ook bekijkt, het maken van films is voor een aanzienlijk deel een geldkwestie. Als het aan mij had gelegen had ik alle films geregisseerd.’

mt_ignore: resident-evil-afterlife-3d


 
Als je de films op een rijtje zet dan is er een soort overtreffende trap als het gaat om actiescènes, visuele effecten en de schaal waarop de actie neergezet wordt.

‘Ja, dat klopt. In RETRIBUTION zie je bijvoorbeeld dat het camerawerk veel agressiever is, zeker wanneer je dat koppelt aan 3D. In de loop der jaren zie je toch dat het publiek beter heeft leren omgaan met actiescènes in 3D en ze meer kunnen verdragen. Kijk maar eens naar de snelle autoachtervolgingen in RETRIBUTION.’

Wat mij opviel zijn de monsters en zombies die naar de wapens grijpen. Zijn de zombies geëvolueerd?

‘Dat komt rechtstreeks uit de Resident Evil-games van Capcom. We introduceren nu de Las Plagas-parasiet. Die maakt dat de zombies ook wapens kunnen gebruiken en dat maakt ze natuurlijk weer een stuk dreigender.’

Heeft Capcom eigenlijk veel invloed op de films?

‘Niet direct, maar ik heb wel een goede verstandhouding met ze en maak dankbaar gebruik van de spellen als bron. De Las Plagas-parasiet komt uit het vierde Resident Evil-spel. Voor de autoachtervolging heb ik mij juist weer laten inspireren door Resident Evil 5. Als je het spel kent, dan weet je dat daar een geweldig stuk in zit met een Hummer en veel kunst en vliegwerk.´ 

Veel van dat kunst en vliegwerk komt voor rekening van gevechtschoreograaf Nick Powell, met wie u eerder THE THREE MUSKETEERS (2011) deed. Hij verbond zijn naam ook aan films als THE BOURNE IDENTITY en GLADIATOR. Aan RETRIBUTION heeft hij zijn handen flink vol gehad.

‘Dat kun je wel zeggen. Nick is geweldig. Hij was bij RETRIBUTION ook second-unit director. Naast de knokpartijen is hij uitstekend in de choreografie van autoachtervolgingen. Ik liet hem de beelden uit Resident Evil 5 zien en vandaar uit zijn we die autoachtervolging verder gaan ontwikkelen voor de film.’

In RETRIBUTION zien we veel gezichten uit het verleden terug, waaronder Michelle Rodriguez, Boris Kodjoe, Oded Fehr en Sienna Guillory.

‘Wanneer je de Resident Evil-forums op internet een beetje volgt, dan merk je al snel wat de fans graag willen. Eén van de dingen die steeds weer terug komt is de waardering voor een aantal karakters uit eerdere films, maar ook voor karakters uit de games. Daar speel ik op in.’

AFTERLIFE eindigde met een flinke cliffhanger, maar dat geldt ook voor RETRIBUTION. Wat kunnen we nog verwachten? RESIDENT EVIL: ARMAGEDDON?

‘Haha, goede titel, die moet ik onthouden. Kijk, in principe richten we ons steeds maar op één film. Als die flopt moet je jezelf de vraag stellen of je wel door moet gaan. RETRIBUTION ligt er nu en als we straks in kaart kunnen brengen dat de film een succes is, dan komt er echt wel een zesde deel. Het is natuurlijk mooi om er uiteindelijk twee volwaardige trilogieën van te maken. Ik heb al in mijn hoofd zitten waar het naartoe gaat en hoe het verhaal afloopt. Maar dat ga ik natuurlijk nog niet vertellen.’

mt_ignore: resident-evil-retribution-SN

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!