It Poster
It Poster
INTERVIEW

Angst kruidt het vlees

It Poster“We krijgen straks weer een hele golf kinderen die niet naar het circus willen.” Julius Koetsier sprak in juni in Los Angeles met de producenten van de remake van STEPHEN KING’S IT en Bill Skarsgård, de nieuwe Pennywise.

27 jaar: zo lang rust het monster in Stephen Kings roman IT, voordat het terugkeert om kinderen te verslinden. 27 jaren verstreken ook sinds de eerste verfilming van dat boek. Logisch dus, dat we een nieuwe krijgen. Het interview met de ‘Losers’ club’ publiceerden we afgelopen zaterdag.

De nieuwe Pennywise laat een paar gekke bekken zien. Ook zonder make-up zou Bill Skarsgård een clown kunnen spelen, met zijn grote ogen, volle lippen en wipneus. Producenten David Katzenberg en Seth Grahame-Smith zitten naast hun ster en lachen om zijn clowneske gezichten – maar hopen dat het publiek van Andrés Muschietti’s IT anders reageert op Skarsgårds rol. Pennywise is immers de favoriete vorm van het transformerende titelmonster.

Bill, waarom denk je dat It zo graag de vorm van een clown aanneemt?

Bill Skarsgård: “Er is iets kinderachtigs aan It. Het is een transdimensionaal wezen dat al bestond voor de oerknal, maar hij denkt heel simpel. In het boek is er een hoofdstuk dat verteld wordt vanuit het perspectief van It, en dat is allemaal heel simpel en kinderlijk geschreven. Ik denk dat hij er echt van geniet kinderen te lokken met de vorm van een clown, en van het feit dat ze zich dan langzaam realiseren dat er iets mis is. Die angst opbouwen, daar houdt hij van. Hij zegt dat angst het vlees kruidt. Om kinderen te consumeren moet It zorgen dat ze in hem geloven en bang voor hem zijn.”

Heeft Stephen King veel bijgedragen aan de angst voor clowns?

David Katzenberg: “Voor het boek bestond die angst ook wel. Clowns zijn wat grotesk, met hun overdreven gezichtsuitdrukkingen en bewegingen. Maar in de jaren ‘80 escaleerde die angst, en dat komt echt door King. Er is iets inherent griezeligs aan een monster dat van buiten ontworpen is om kinderen te charmeren.”
Bill Skarsgård: “Ik heb wat onderzoek gedaan naar de geschiedenis van enge clowns, en vrijwel alle clowns in horrorfilms kwamen ná het boek. Er is geen jaren ’60-versie van een enge clown. Ik heb er tenminste geen gevonden. Maar in de jaren ‘90 en 2000 zijn er heel veel. Het laat zien hoeveel impact King heeft: hij schreef dat boek in 1986 en het veranderde hoe de wereld naar clowns kijkt.”

Seth Grahame-Smith: “Ik denk niet dat deze film gaat helpen. We krijgen straks weer een hele golf kinderen die niet naar het circus willen.”
Bill Skarsgård: “De televisiefilm kwam uit in 1990. In Zweden verscheen ‘ie een paar jaar later op video, ik weet nog precies hoe die eruit zag. Twee banden in een doos, omdat ‘ie zo lang was. Die hoes alleen al. Ik zei dan tegen mijn vrienden: mijn broer heeft de engste film ooit, en dan haalde ik die video van de plank en keken we naar de hoes. ‘It de clown’ was het engste dat ik me kon bedenken.”

Het boek springt heen en weer tussen de jeugd van de personages en hun reünie als volwassenen. In deze film zien we alleen de kinderen.

Seth Grahame-Smith: “We wisten meteen al: als we een compleet verhaal willen vertellen, moeten we twee films maken, een met de kinderen en een met de volwassenen. Dat we de structuur van het originele verhaal los zouden laten, was dus snel duidelijk. Daarnaast is de periode natuurlijk de grootste verandering. Het boek is geschreven in 1986 en het verhaal van de kinderen speelt zich af in de late jaren ‘50. We hebben gewoon teruggeteld vanaf onze tijd, en zo kwamen we in 1989. Een tijd die nu net zo ver weg voelt als de jaren ‘50 voelden toen King het boek schreef. En zo kan het verhaal van de volwassenen zich in onze huidige tijd afspelen.”
David Katzenberg: “Volwassenen die de film kijken, zullen nostalgisch worden, terwijl kinderen kunnen relateren aan het coming of age-verhaal. We hebben echt geluk gehad met de jonge acteurs, ze waren geweldig.”
Bill Skarsgård: “Een van de leukste dingen aan de opnames, was te zien hoe ze op elkaar inspeelden. Heel veel van hun scènes zijn geïmproviseerd.”

Had je veel contact met ze op de set, of bleef je juist bewust uit hun buurt?

Bill Skarsgård: “Ik ben zo veel mogelijk uit de buurt gebleven van de kinderen, zodat ze bij Pennywise niet zouden denken aan ‘Bill met make-up op’. Andy en ik hoopten op die manier het beste acteerwerk uit ze te krijgen. Het idee was de illusie niet te breken. Maar ik kreeg vrij snel door dat de kinderen heel slim en professioneel zijn. Op mijn eerste draaidag kwam ik uit een koelkast in een oud, leegstaand huis. Jack [Dylan Grazer, die Eddie speelt – JK] ligt op de grond met een gebroken arm en ik moest hem aanvallen. Hij had me nog nooit met al die make-up op gezien. Dus ik kom die koelkast uit, meteen full on Pennywise horror mode, ik kom op hem af en schreeuw in zijn gezicht, grijp hem vast, hij gilt van angst, heel intens allemaal.
‘Cut!’
Ik vraag: ‘Jack, gaat het?’ en hij roept meteen: ‘That was awesome! I love what you’re doing with the character, fucking love it!’
Toen wist ik, oké, we hebben hier een kleine acteur.”

Dit interview verscheen in Schokkend Nieuws #127, augustus/september 2016. Copyright: Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 11 september 2017. 

11 september 2017

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!