Lindy Hemming portret
Lindy Hemming portret
INTERVIEW

Interview met kostuumontwerper Lindy Hemming

Lindy Hemming portretIMAGINE | Oscarwinnend kostuumontwerper Lindy Hemming komt dinsdag naar het Imagine om een Masterclass te geven. Ze verzorgde de kostuums voor de Lara Croft-films, voor de Batman-trilogie van Christopher Nolan… en voor WONDER WOMAN. Mooi excuus voor een interview, vonden we.

Wat is de grootste uitdaging als je een personage, en vooral een strippersonage, van de pagina naar het scherm moet brengen?

“Uiteindelijk begin je altijd op de pagina, of het nou een script is of een spel of een strip, dus het verschil is niet zo groot als je zou denken. Je leest het script, je denkt diep na over de personages, je doet je research… Een verschil is dat er bij een stripverfilming al beelden bestaan, soms zelfs tientallen jaren aan beelden. Maar dat is op zich geen probleem. Lastiger zijn de verwachtingen, van de fans maar ook van de studio. Je wilt altijd iets fris en iets nieuws doen, maar je hebt de beperking dat je niet de beelden in de hoofden van mensen wil verstoren. Je moet het silhouet hetzelfde houden, maar binnen dat silhouet kan je nieuwe kleuren en nieuwe aspecten vinden.”

Het vechtkostuum van Wonder Woman was al door Michael Wilkinson ontworpen voor BATMAN V. SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE. Hoe is het om daarop voort te bouwen?

“Er was nog zoveel over om te ontwerpen! Het ging niet alleen over wat Wonder Woman heeft gedaan voor we haar ontmoeten, in die film, maar ook om de hele wereld te ontwerpen waaraan ze is ontsproten. Een wereld die geloofwaardig is – soort van, ondanks de superhelden en goden – en waardoor mensen begrijpen wat de achtergrond van prinses Diana is, waarom ze is hoe ze is. En mijn afdeling: waarom ze zich kleedt zoals ze zich kleedt.

Ons leidende principe was dat wanneer Diana reist van Themyscira naar ‘de mannenwereld’, zoals wij het noemden, we die wereld realistisch of zelfs hyperrealistisch neer wilden zetten. Als Diana deze wereld voor het eerst ziet, vindt ze het verschrikkelijk en lelijk. De oorlog wilden we zo afschrikwekkend mogelijk maken. Dat is de sleutel tot haar personage: dat ze afgestoten wordt door de wereld van de mannen en wat ze daar doen.”

Wonder Woman

In de trailer is ook een blauwe jurk te zien waarin het zwaard verwerkt is. Hoe combineer je de stripelementen met haar ‘burgerkleding’?

“Dat is moeilijk uit te leggen zonder het verhaal te verklappen! Maar, om het een beetje omzichtig te zeggen, ze is altijd, als ze eenmaal van het eiland Themiscira af is, ‘prinses Diana’, die de wereld ingaat om te vechten voor gerechtigheid. Ze heeft dus altijd wel een vorm van harnas aan. Terwijl ze haar Wonder Woman-park draagt moet ze ook in de eerste Wereldoorlog zijn, in gevechten, in modder en in sneeuw. Met Patty Jenkins, de regisseur, en met Gal Gadot, die Wonder Woman speelt, hadden we bedacht dat een mantel de beste oplossing zou zijn. Dus ik heb er eentje ontworpen: van wol en mohair, heel licht, maar het ziet er dik en warm uit en het kan over het Wonder Woman-harnas gedragen worden. Ik had het zo bedacht dat het aan de voorkant vastgehouden wordt door riemen van haar harnas.

Wonder Woman heeft uiteindelijk meer dan vijftien verschillende kostuums naast dat vechtharnas: sommige mooi, andere meer grappig. We moesten ook heel veel kostuums maken uit 1913/1914 en je kan dan ook kan benadrukken hoe vreemd die zijn vanuit het perspectief van Wonder Woman. Er is ook een heel leuk personage, gespeeld door Lucy Davis, namelijk Etta Candy. Etta is een beetje mollig en echt en Lucy is zo’n actrice die het alleen maar leuk vindt om er in een film een beetje belachelijk uit te zien. Daar kregen we een boel ruimte om te spelen met de kostuums.”

Hoe ging het ontwerpproces voor de andere Amazones? Het is tenslotte een heel aparte samenleving, vol vrouwen die zichzelf nog nooit hebben gekleed voor mannen.

“Dat was inderdaad een factor – de Amazones snappen het hele principe van je kleden voor een man niet eens. En dat moet je dan combineren met de omstandigheden, namelijk dat het een warm, zonnig eiland aan zee is, dus ze hebben ook geen motivatie om zichzelf heel erg te bedekken. Tegelijkertijd wilden we ze ook niet teveel seksualiseren: ze dragen geen bikinis; het is geen 20.000 BC of Xena: the Warrior Princess; er zijn geen blote buiken.

Uiteindelijk dragen ze heel simpele kleding, met hints van het oud Griekse, maar dan met minder materiaal. En als ze vechten hebben ze allemaal hun eigen, geindividualiseerde harnas, afhankelijk van of ze infanterie zijn of boogschutters of te paard ten strijde gaan. We hebben echt honderden harnassen moeten maken, want 99% van alle bestaande harnassen zijn voor mannen ontworpen! Om het wat beweging te geven en omdat het een paardrijdende cultuur is, heb ik ook gekeken naar de Mongolen en de Tartaren en heb ik een soort Gaucho-rok bedacht: iets dat de benen iets bedekt zijn maar niet helemaal, met leren repen die bij het vechten bewegen en het oog vangen. Veel van de vrouwen te paard hebben ook een soort ‘chaps’, zoals cowboys vroeger, want anders kan je echt niet paardrijden.

De harnassen in de film moesten de vrouwen passen, zodat ze beschermd waren maar niet erdoor overweldigd werden. Het harnas moest ook de kritische elementen ondersteunen, als je snapt wat ik bedoel! Eigenlijk was het harnas van Wonder Woman dat Michael Wilkinson had ontworpen een soort cadeau, want dat gaf me een sjabloon waarop ik kon variëren. Als je een hoofdpersoon hebt in driedelig pak, dan kunnen de andere mannen in die wereld niet in jurken rondlopen. Ik moest dus de wereld van de Amazonen zo opbouwen dat het pak van Wonder Woman er logisch uitzag.”

Wonder Woman

Om af te sluiten toch nog even een vraag over een andere film, over een van de meest memorabele kostuums die u heeft ontworpen: de Joker uit THE DARK KNIGHT.

“Soms ontwerp je iets en weet je al tijdens het ontwerpen dat het iets bijzonders is, dat het echt precies past. We wilden een nieuwe Joker, met een fantastische, nieuwe, jonge acteur, die zou resoneren met jongeren. De inspiratie kwam uit de Rock ’n Roll-wereld: Syd Vicious, Iggy Pop, Pete Doherty, Keith Richards, Shane MacGowan. Het zijn eigenlijk een soort dandies, maar wel vies, gebroken.

Het idee was dat hij niet echt een clown is, maar iemand die make-up draagt die helemaal uitgelopen is, met een litteken waar de make-up in verzamelt, die groen haar heeft omdat hij zijn haar gebleekt heeft en dat mis is gegaan… het moest niet te komisch zijn, maar gevaarlijk hyperrealistisch. Heath Ledger snapte het meteen en hij deed het natuurlijk fantastisch. Zoiets gebeurt niet vaak, dat je samen met een acteur echt ‘klikt’ met een personage, dat het zichzelf overstijgt. Het is echt mijn favoriete ding die ik ooit heb gedaan.”

Nog meer vragen aan Lindy Hemming? Je kan ze stellen tijdens haar masterclass, 18 april om 17:45 in EYE2. Ze zal ook veel conceptschetsen en ander beeldmateriaal meenemen. Kaartjes en meer informatie vind je hier.

18 april 2017

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!