Lauren Murphy
Lauren Murphy
INTERVIEW

Interview met Imagine-programmeur Lauren Murphy

Lauren MurphyIMAGINE | Niet één, maar twee nieuwe gezichten in het programmeursteam van het Imagine Film Festival dit jaar. Hoog tijd voor een nadere kennismaking, vond Schokkend Nieuws. Als eerste: Lauren Murphy, die eerder werkte voor Studio K, Pluk de Nacht en Pllek – én een wel heel toepasselijke voorouder blijkt te hebben.

Kan je je om te beginnen kort voorstellen?
“Na mijn studie Filmwetenschappen heb ik als producent voor het IDFA gewerkt en ik werkte ook bij filmtheater Studio K en Pluk de Nacht. De afgelopen jaren verzorgde ik bij Pllek in Amsterdam-Noord onder andere het filmprogramma, waarvoor ik ook een aantal keer met veel plezier het Imagine Film Festival een podium bood. Die samenwerking was zo plezierig dat toen bleek dat het festival op zoek was naar nieuwe programmeurs, ik meteen m’n kans gepakt heb.”

Was je ook al een trouwe Imagine-bezoeker?
“Sinds mijn puberteit ben ik al geobsedeerd door horror- en B-films. Imagine is dus altijd mijn favoriete festival geweest. Een van mijn favoriete onderdelen is altijd de Night of Terror geweest, die dit jaar onder de naam Fright Night verder gaat. Heerlijk om gezamenlijk tot diep in de nacht al die gruwelijke films te beleven – die saamhorigheid heb ik altijd gewaardeerd. En om dan maar meteen een Imagine-zonde op te biechten: ik heb ook weleens door een van de films heen geslapen. Ik schaam me diep.”

En las ik ’t nou goed in je Imagine-biografie: Bram Stoker is directe familie?!
“Haha, dat klopt. Of, dat heeft mijn oma me ooit eens verteld. Mijn vader komt uit Ierland, en er schijnt daardoor ergens een link met Bram Stoker te zijn. Niet dat ik het ooit heb uitgezocht hoor, maar voorlopig claim ik hem nog even als voorouder! Tijdens een reis door Ierland werd me trouwens pas echt duidelijk hoe vaak mijn achternaam daar voorkomt – en dat al die Murphy’s op de een of andere manier met elkaar verbonden zijn. Ergens zullen ze dus wel met de Stokers in aanraking gekomen zijn.”

Met zo’n familiegeschiedenis kan ik me voorstellen dat ‘t met de liefde voor vampiers wel goed zit.
“Vampiers hebben altijd wel een aantrekkingskracht gehad, maar of dat door Bram Stoker komt weet ik niet, hoor. Vooral Roman Polanski’s THE FEARLESS VAMPIRE KILLERS was een echte openbaring in mijn basisschooltijd. Zo grappig, maar ook het idee van de oncontroleerbare vrouwelijke lust die met de vampier verbonden is, vind ik interessant. Recentelijk was ik ook erg gecharmeerd van Jim Jarmusch’ ONLY LOVERS LEFT ALIVE, de romantiek van die nachtelijke schaduwwereld. Daar kan ik me wel in vinden.”

Heb je als programmeur veel gezien in de aanloop naar het festival?
“Ja, veel kijken we thuis, via screeners. Samen met Chris (Oosterom) ben ik ook naar het filmfestival van Berlijn geweest. Daar zagen we meestal zo’n vijf á zes genrefilms per dag. Dat kan een hele zit zijn. Op Imagine draait natuurlijk de beste selectie, maar in Berlijn zie je ook een heleboel onzin. Ik herinner me vooral nog een Amerikaanse slasher die zo slecht was, dat de hele zaal vol industriemensen constant de slappe lach had. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest, haha.”

Met wat voor oog kijk je dan? Wat vind je belangrijk wanneer je een film selecteert?
“Naast dat je ook gewoon kijkt met het publiek in je achterhoofd, ben ik zelf vooral op zoek naar films die iets nieuws doen door bijvoorbeeld verschillende genres te combineren of juist de grenzen van de menselijke fantasie opzoeken. Wat dat betreft ben ik erg benieuwd naar KUSO van muzikant Flying Lotus, want die heb ik nog niet gezien. Een soort gory-trip in de stijl van David Lynch, John Waters en Shinya Tsukamoto. Ik kan niet wachten.”

Zijn er opvallende trends dit jaar op genregebied?
“Wat me in het algemeen opvalt, is dat het extreme geweld weer voorbij is. Dus de torture porn en gratuite exploitatie zijn minder aanwezig. In het verlengde daarvan vind ik ‘t ook opvallend dat ondanks dat we met computers praktisch alles doen kunnen, er toch een duidelijke behoefte bestaat om meer psychologische en overzichtelijke verhalen te vertellen. Vorig jaar draaide bijvoorbeeld INTO THE FOREST, een postapocalyptisch verhaal, maar ook gewoon een zussendrama in het bos. Die meer psychologische benadering zie je veel meer terug. Meer dan eens hebben we ons als programmeursteam afgevraagd of een beoogde film wel ‘fantastisch’ genoeg voor het festival was. Uiteindelijk hebben we een goede balans weten te vinden.”

Vindt die trend ook zijn weerslag in de selectie van dit jaar?
“Het Australische BERLIN SYNDROME vind ik een mooi voorbeeld. Daarin wordt een Australische toerist door haar minnaar in een Berlijns appartement opgesloten. Waar je een paar jaar terug nog van die HOSTEL-achtige praktijken zag, draait het nu meer om de suspense en psychologische horror. Ik durf ook wel te beweren dat dit een meer vrouwvriendelijke benadering is. Die vrouwenexploitatie is wel een beetje uit.”

Welke films mogen we deze editie absoluut niet missen?
GET OUT, natuurlijk – de openingsfilm over een zwarte jongen die zijn witte schoonouders voor het eerst gaat ontmoeten. Heel bijzonder, en een film die ongelofelijk scherp de tijdsgeest vangt. SKINS heb ik ook in de Schokkend Nieuws podcast al getipt – een licht surreële mozaïekfilm over een groep misvormde mensen. Nog een tip is de animatiefilm NOVA SEED – wat mij betreft een cultfenomeen in wording. Animator en regisseur Nick DiLiberto heeft vier jaar lang helemaal alleen en zonder geld zitten werken aan dit innemende avonturenverhaal. Het eindresultaat heeft misschien een home grown sfeer, maar het is met zoveel liefde en ernst gedaan, dat je er meteen voor valt. Echt een aanrader! De documentaires, de fashion shorts en de double bill over exorcisme zijn ook te gek, en natuurlijk de speciale Argento-editie van Cinema Egzotik.”

Wanneer is het festival geslaagd?
“Wanneer er toch weer nieuw publiek bijkomt, bijvoorbeeld door het Fashion-themaprogramma. Wanneer trouwe Imagine-bezoekers zich wederom thuis voelen. En wanneer al de oorspronkelijke Night of Terror-gangers, ook hun weg naar de Fright Night vinden. Want ondanks de nieuwe naam, wordt het wat mij betreft weer ouderwets gezellig. Het programma staat in ieder geval als een huis.”

Het Imagine Film Festival gaat vandaag (12 april) van start en duurt nog tot 22 april. Kaartjes zijn verkrijgbaar via de website

© Guus Schulting
11 april 2017

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!